23948sdkhjf

Nytt forskningscentrum för tunga drivlinor

Sverige ligger i framkant när det gäller teknik för tunga drivlinor. För att säkra den positionen startas nu ett nytt forskningscentrum i samverkan mellan RISE, KTH, och Fraunhofer med syfte att ta fram ny teknik och spetskompetens.

Den 13 september invigs det nya laboratoriet “Powertrain Manufacturing for Heavy Vehicles Application Lab – a Collaboration between KTH, Fraunhofer and RISE” (PMH Application lab). Ett forskningscentrum som syftar till att fram ny innovativ teknik och att skapa ett ökat samarbete mellan industri, institut och universitet. Målet är att optimera tillverkningsprocesser och i slutändan skapa konkurrensfördelar för de företag som väljer att delta i forskningen. Även studenter kommer att kunna delta aktivt genom studentjobb inom ramen för sina magister- eller kandidatprogram.

– Sverige och Mälardalen är ett centrum för tunga drivlinor. Och industrins initiativ att kraftsamla denna utveckling stödjer vi till fullo. Det kommer stärka den svenska fordonsindustrin på lång sikt, säger Göran Carlsson koncernchef på Swerea.

Forskningscentrat drivs i samverkan mellan RISE, KTH och den tyska forskningsorganisationen Fraunhofer. Swerea, som ägs till 43 procent av RISE, deltar med de två forskningsinstituten Swerea KIMAB och Swerea IVF. Även Chalmers deltar i forskningsklustret.

Foto: Scania/Kjell Olausson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078