Nu finns det 23 351 laddbara bilar i Sverige
Det är fortsatt laddhybriderna som står för den största andelen av ökningarna, nära 80 procent av ökningen under augusti. Det är också bland laddhybriderna som flest nya modeller lanseras just nu. Bland annat har de första exemplaren av Kia Optima laddhybrid nått Sverige. För den som letar efter en elbil har utbudet varit oförändrat en längre tid, vilket sannolikt också är en av förklaringarna till elbilarnas blygsamma ökningar på senare tid. En annan förklaring kan vara bristen på laddinfrastruktur runt om i landet. I så många som 136 av 290 kommuner saknas publika laddstationer helt.
I slutet av augusti fanns laddbara bilar registrerade i 283 av 290 kommuner (klicka här för karta). I 35 kommuner fanns minst 100 laddbara bilar registrerade.
Under augusti fortsatte Volkswagen Passat GTE att öka mest av laddhybriderna (+384), följt av BMW 330e (+81). Bland de rena elbilarna ökade Nissan Leaf (+58) mest, följt av Tesla Model S (+48). Under sommaren har de första exemplaren av Tesla Model X (+11) levererats till kunder i Sverige.
Den svenska laddinfrastrukturen fortsätter att växa. I slutet av april fanns 2 291 laddpunkter fördelade på 646 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur (laddinfra.se).
Topplistan
De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (2 042 st) samt Tesla Model S (1 709 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (5 665 st) och Volkswagen Passat GTE (2 652 st) vanligast.