Tror på fortsatt uppgång för husvagnar och husbilar
–Det finns flera orsaker till uppgången. En stark svensk ekonomi med låga räntor är förstås bidragande faktorer. Vi ser också att svenskarna är beredda att investera i sin fritid och allt fler upptäcker fördelarna med camping. Inflödet av nya campare är stort, speciellt på husbilssidan. Ju fler som kör husbil, desto fler vill köpa. Ökad försäljning ger ringar på vattnet, säger Jörgen Nyström, mässansvarig för Elmia Husvagn Husbil.
I den undersökning som Elmia Husvagn Husbil låtit göra och som presenterades under mässan får branschen själva uttala sig om framtiden. Hela branschen visar en stark tilltro till framtiden. Branschens aktörer spår en tillväxt på fem procent nästa år inom såväl husvagn som husbil. Oroligheter i världen gör att intresset för att semestra på hemmaplan ökar. Dessutom vittnar många återförsäljare om att kundunderlaget vuxit. Det går inte längre att peka ut några typiska husvagnsägare eller husbilsåkare utan alla sorters människor gillar att semestra med husbil/husvagn.
Undersökningen visar också att varumärket är viktigt i valet av ny vagn och husbil. Men allra viktigast är återförsäljaren. En god relation till sin återförsäljare är det viktigaste i valet av ny husvagn eller husbil.
Undersökningen bygger på information från återförsäljare som motsvarar 80 procent av den svenska försäljningen.
Husbilsförsäljningens tidigare toppnotering är från 2011. Då såldes 3 177 husbilar mellan januari och augusti. Motsvarande siffra för i år är 4509 husbilar.