23948sdkhjf

SFVF skriver Öppet brev om oenigheten i branschen

Fredagen den 9 september, alltså idag, hålls ett möte med branschaktörer i Stockholm om Framtida riktlinjer för skadeverkstäder. SFVF kommer dock inte att medverka i mötet. Varför förklarar här SFVF:s vd Bo Ericsson i ett Öppet Brev till branschen:

"Sveriges Fordonsverkstäders förening (SFVF) kommer inte medverka eller ställa sig bakom Riktlinjer för Skadeverkstäder och kommer därmed inte heller närvara på mötet på fredag. SFVFs och dess styrelse tillsammans med våra medlemmar anser att det handlar om branschens trovärdighet mot bilägare och konsumenter.

Tyvärr har vårt samarbete så här långt visat gång på gång att inte ens en skriftlig överenskommet hålls mellan oss som är parter även när det gäller GBV. MRF äger Kontrollerad Bilverkstad (KBV) och därmed blir det också en trovärdighetsfråga som inte känns bekväm, eftersom branschen inte ska kontrollera branschen. När bilägare och konsumenter får kännedom om att bilbranschens egna företag kontrollerar och gör revision på vårt arbete har vi inte uppnått någonting anser SFVF.

SFVF kan därför inte acceptera eller sätta SFVF loggan på Riktlinjer för Skadeverkstäder och låta KBV göra revisioner. SFVF anser att helst ska alla kontroller utföras av neutral part och ett krav är att revisoner utförs av en neutral part.

Dessa händelser har sammantaget lett fram till att SFVF även ifrågasätter samarbetet med MRF avseende GBV.

Om en bred överenskommelse inte kan nås tillsammans med Motorbranschens Riksförbund (MRF) om Godkänd Bilverkstad (GBV) kommer SFVF naturligtvis fortsätta arbeta fram riktlinjer och en egen branschstandard för våra verkstäder med en neutral part. SFVF kommer införa ett europeiskt kvalitetsledningssystem. Det ledningssystemet är väl beprövat men ska först anpassas till svenska förhållanden före lansering."

Bo Ericsson

VD/CEO

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079