Framtida riktlinjer för skadeverkstäder
Idag var det då dags och summera upp synpunkterna runt bordet inför nästa utgåva av riktlinjer för skadeverkstad. Försäkringsbolagen har sedan tidigare ställts sig bakom riktlinjer för skadeverkstad och har svarat på remissen. Den stora förändringen i dokumentet mellan utgåva 1 och utgåva 2 är att tredjepartskontrollanten måste ackrediteras sig på dokumentet Riktlinjer för skadeverkstad hos SWEDAC, detta innebär att dom måste vara ISO17020 certifierade.
Mötet var positivt och ingen har invändningar mot att arbetet med riktlinjerna för skadeverkstad fortsätter, här skapas en gemensam plattform för lack-, skadereparationsverkstäder.
– Jättebra initiativ, säger Konsumentverket och belyser att det finns några punkter som vi bör titta på i framtiden:
Oanmälda stickprovskontroller borde vara krav, inte alla men x antal
Visa på hemsida vilka verkstäder som är med så konsumenten kan få vägledning
Startdatum?
En av tredjepartskontrollanterna som jobbar med ett eller flera av våra bilmärken undrar hur dom ska kunna undvika jävsituation när dom jobbar mot återförsäljarnas skadeverkstäder och nu även kan jobba med riktlinjer för skadeverkstad.
– Jäv har diskuterats i styrgruppen tillsammans med SWEDAC med utgångspunkt från huruvida branschen ska kunna kontrollera branschen och därför tillkom kravet om ISO certifiering för tredjeparts kontrollanter och ackreditering på dokumentet, säger Jan Olvenmo på MRF.
Sammanfattningsvis var dagens möte om riktlinjer för skadeverkstad positivt och visar att BIL Sweden och Motorbranschens Riksförbund jobbar i rätt riktning och att systemet snart rullar ut, avslutar Jan.