23948sdkhjf

Stor skillnad i servicekostnader bland de vanligaste bilmodellerna

Lasingoo är ett branschinitiativ med närmare 2 000 anslutna bilverkstäder över hela. Sverige där bilägare kan boka olika fordonstjänster till fast pris. Nu delar Lasingoo med sig av data som visar på skillnader i servicekostnader för de mest sålda bilmodellerna i Sverige. Jämförelsen visar på stor skillnad över de första sex åren beroende på bilmodell och bilkategori.

Den data som Lasingoo har tagit fram visar på hur den genomsnittliga servicekostnaden ser ut under de sex första åren för de tio mest sålda bilmodellerna under 2015. Genomgången visar att den dyraste bilmodellen i genomsnitt kommer att kosta mer än dubbelt så mycket i service jämfört med den billigaste under de kommande åren. Datan bygger på biltillverkarnas rekommenderande servicescheman och tidsuppskattningar samt genomsnittspriser på reservdelar och verkstädernas arbetskostnad.

– Priserna skiljer sig mellan bilmodell och bilkategori av många anledningar. Det kan till exempel handla om pris och mängd olja som går åt vid ett oljebyte, hur lång tid det tar att utföra ett visst arbete eller hur ofta vissa servicearbeten ska utföras. Det är skillnader som man nog inte alltid tar in i beräkningen vid bilköpet, säger Malin Landberg, vd på Lasingoo.

Kostnaderna är framtagna med antagandet att bilen följer genomsnittet för årlig körning om 1500 mil och följer tillverkarens rekommenderade serviceintervaller. Priserna som redovisas är genomsnittspriser för anslutna verkstäder inom en 10 mils radie från Stockholm.

– Servicekostnaderna beror självklart på hur mycket bilen brukas. Kör man mycket behöver bilen servas oftare. Kör man mindre, mer sällan. Servicelampan tänds när det är dags för bilservice, vilket är en bra hjälp för bilägaren. Den här datan är en riktlinje där vi har försökt lyfta fram informationen så objektivt och transparent som möjligt avslutar Malin Landberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109