Självkörande bil ler åt fotgängare
År 2020 beräknas det finnas 10 miljoner bilar med självkörande egenskaper på vägarna (Business Insider). I en internationell undersökning gjord av Semcon i samarbete med undersökningsföretaget Inizio, uppger åtta av tio att de söker ögonkontakt med föraren när de ska gå över gatan.
När den möjligheten försvinner ställs nya krav på hur bilen kommunicerar för att fotgängare ska känna sig trygga. I undersökningen svarar 57 % av de svenska deltagarna (47 % internationellt genomsnitt) att de inte litar på självkörande bilar.
– Mycket av diskussionen kring självkörande bilar handlar om tekniken i bilen. Men lika viktigt är hur de här bilarna ska samverka med oskyddade trafikanter runtomkring. De behöver kommunicera på ett sätt som känns bekant och skapar tillit, säger Karin Eklund, ansvarig för User Experience på Semcon.
Därför har Semcon tagit fram The Smiling Car. Ett koncept där självkörande bilar interagerar med gångtrafikanter genom ett leende – ett meddelande som vem som helst kan förstå. När den självkörande bilens sensorer upptäcker fotgängaren skickas en signal till en display i fronten och ett leende tänds upp som bekräftar att bilen kommer att stanna.
I ett nästa steg finns möjlighet att förfina The Smiling Car, med till exempel system för eye-tracking och laserteknik, så kallad Lidar, för en mer detaljerad analys av omgivningen. Då skulle det vara möjligt att även uppfatta mindre huvudrörelser eller läsa av blickar för att skapa ett ännu tryggare samspel mellan människa och bil.
– Styrkan hos The Smiling Car är att vi låter människor kommunicera så som vi är vana vid istället för att ta en onödig omväg via tekniken, säger Karin Eklund.
The Smiling Car är ett första steg i ett långsiktigt arbete där Semcon tillsammans med bland annat forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT och samarbetspartners inom bilindustrin vill skapa en global standard kring hur självkörande bilar kommunicerar med omgivningen.
– Precis som det idag finns tydliga överenskommelser för hur bilar signalerar när de byter fil behöver vi redan nu börja utveckla ett gemensamt språk för hur självkörande bilar ska interagera med fotgängare, säger Markus Granlund, vd och koncernchef på Semcon.