En liten luring –skada vid leverans eller orsakad av kunden?
Har en kund som köpt en bil. Efter 14 dagar återkommer kunden per telefon och meddelar att bakflygeln och stötfångaren har separerat för att några plastclips har gått av, det skulle vara ett ursprungligt fel menar bilägaren. Därefter har det varit en omfattande korrespondens och bilder som skickats fram och tillbaka. Frågan är alltså, fanns skadan (dåliga plastclips) redan när bilen levererades eller har bakflygel/stötfångare utsatts för yttre påverkan efter leverans.
Svar:
Denna är lite lurig tycker jag och ni som också sitter i ARN vet att det är lätt att få 6-månadersreglen emot sig om man inte har på fötterna.
Nu har jag visserligen inte sett bilderna på bilen men precis som ni skriver har felet orsakats av någon form av yttre åverkan. Felets art är inte förenligt med ”normalt slitage” på en så pass ny bil inreggad hösten 2014. Det är heller inte som så att det alltid behöver bli några märken på en bil som blir lätt påkörd men foton i solen nytvättad lär väl visa detta. Det kunden verkar vara inne på är att bilen är såld med dessa fel.
Hur som helst blir 6-månadersreglen aktuell och det som måste bevisas är att felets art är förenligt med någon form av yttre åverkan och inte ursprungligt då felen inte fanns på bilen när den således och att rutinerna för inbytestest bekräftar/bevisar detsamma. Kanske det går att få ett utlåtande från bilverkstaden att yttre åverkan ligger bakom. Är detta klarlagt kan du igen svara att felet inte är ursprungligt då det inte kunnat uppstå på annat sätt än genom yttre åverkan och att det enligt era rutiner inte fanns på bilen vid försäljningstillfället.
Det är kunden som ska visa att skadan fanns på bilen vid försäljningstillfället. Finns det något leveransgodkännande som kunden skrivit under om att hon godtar bilens skick plus VDN/inbytestest är även detta bra vid ett senare tillfälle att ge in till nämnden. Testprotokoll/VDN och leveransgodkännande av kunden skulle alltså kunna ge dig ett fullgott skydd här. Något annat som kan vara bra att bifoga är att bilens historik och att denna inte varit utsatt för någon skadereparation om det går att få tag på sådan info. Det är tyvärr vanligt att gamla clips monteras om, vilket innebär att dessa släpper efter ett tag.
Vänlig hälsning
Ulf Stefansson
Jurist
Sveriges Fordonsverkstäders Förening
113 29 Stockholm
Direkt: 08-519 475 15
www.sfvf.eu