23948sdkhjf

VW Motorsport firar 50 år Jubileumsutställning i Berlin

För 50 år sedan, den 11 juli 1966, grundade en grupp av München-baserade handlare och importörer föreningen "Verband Formel V Europa e. V." − detta var födelsen av Volkswagen Motorsport. Dessa första 50 år av och fart och spänning, med flera framgångsrika svenskar bakom VW-ratten, firas nu med en jubileumsutställning i Berlin.

Det hela började egentligen i USA redan 1963: det var här som Volkswagens teknik användes för att starta racingserien Formel Vee junior. De små, ensitsiga tävlingsbilarna med komponenter från ikoniska Volkswagen Beetle gjorde sig också ett namn i Tyskland dit tävlingsbilar importerades. Förutom de nationella mästerskapen och tävlingarna i USA och Europa, fanns det också ett inofficiellt världsmästerskap. År 1971 hade filosofin utvecklats till Formel Super Vee-serien. Formel 1-stjärnorna Niki Lauda, Keke Rosberg, Jochen Rindt och Jacky Ickx inledde sina formelbilskarriärer i dessa små VW-motoriserade racerbilar. Även i Sverige tävlade man tidigt i Formel Vee.

Föreningen flyttade i oktober 1973 från München till Hannover, där Volkswagen Motorsport GmbH registrerades år 2004. Än idag är företaget baserat i Hannover.

Efter den framgångsrika Formel Vee-eran fortsatte Volkswagen med att främja unga talangfulla förare: både Formel 1-världsmästaren Michael Schumacher och Le Mans-legenden Tom Kristensen började sin karriär i Formel 3, som drivs av Volkswagen.

Mellan åren 1988 och 2014 var det många unga förare som utvecklade sina färdigheter i motorsportens standardvagnsskola. De sista åren med racingserien Scirocco R-Cup som hade flera svenska talanger på startlinjen. Exempelvis vann Ola Nilsson 2012 års mästerskap. Och Jimmy Johansson tog 2006 hem föregångaren till serien, Polo Cup. Landsmannen Patrik Olsson slutade totaltvåa.

Volkswagen Motorsport gjorde också avtryck i Touring Car racing och rally. Under 1980-talet ställde man upp med produktionsbaserade rallybilar i rally-VM. Den allra viktigaste insatsen stod en svensk för: 1986 vann dalmasen Kenneth Eriksson och hans tyske kartläsare Peter Diekmann titeln i Grupp A, i en Golf GTI 16V.

Ovanpå detta kom klassvinster i 24-timmars på Nürburgring med en gasdriven Scirocco GT24. Och låt oss inte glömma Volkswagens unika framgång i det klassiska Dakar-rallyt, där teamet tog hem ett hattrick av segrar med Race Touareg från 2009 till 2011. Innan dess, 2006, fanns svenskan Tina Thörner med i en av Volkswagens Dakar-bilar.

Framgångarna fortsatte när Volkswagen gick in i rally-VM, FIA World Rally Championship (WRC). Tre år i rad – från 2013 till 2015 – vann Volkswagen alla tre titlarna med Polo R WRC: förar- och kartläsarmästerskapet genom Sébastien Ogier och Julien Ingrassia (båda från Frankrike) samt konstruktörsmästerskapet. Volkswagen är angelägna om att förlänga denna framgång och har goda chanser att vinna de tre titlarna även i 2016 års mästerskap.

− Volkswagen är bättre positionerad på motorsportscenen än någonsin tidigare: ett globalt engagemang med Polo R WRC i rally-VM, i banracing med unga förare i Formel 3, och med Golf GTI TCR i olika internationella TCR-serier. Man njuter också av framgångar inom rallycrossen − en modern och snabbt växande gren. Volkswagen har en solid och framtidsinriktad grund inom motorsporten, vilket är en anledning att fira, säger Jost Capito, som varit chef för Volkswagen Motorsport under de senaste fyra åren. Den 1 september tog Sven Smeets över denna roll.

Även i Sverige har Volkswagen satsat stort på motorsport genom den svenske importören. Redan på 1950- och 60-talen var man framgångsrika på rallystigarna och namn som C-G Hammarlund, Rally-Harry Bengtsson, Harry ”Sputnik” Källström och Björn Waldegård firade stora triumfer.

1970- och 80-talens svenska Volkswagen-namn på motorsportscenen var – utöver nämnde Kenneth Eriksson – bland annat Per Eklund, Kalle Grundel och Mikael Eriksson. 1998 bildades Volkswagen Motorsport Team Sweden som tävlade internationellt med bland annat rutinerade Harry Joki.

2009 gick Volkswagen Sverige in i racingserien STCC med en biogasdriven Scirocco. Satsningen tillsammans med energibolaget E.ON varade i fyra år och teamet vann teammästerskapet 2011 och förarmästerskapet 2012 genom Johan Kristoffersson. Kristoffersson är en viktig kugge i den nuvarande satsningen på rallycross-VM genom teamet Volkswagen RX Sweden, där Anton Marklund är den andre föraren.

Utöver detta har Volkswagen Sverige sedan 2012 varit Official Car och partner till Rally Sweden − den svenska VM-deltävlingen i rally. Samtidigt fortsätter stöttningen till den svenska Formel Vee-serien.

Den 7 september invigdes en speciell utställning i Berlin för att fira 50-årsjubileet. Trefaldige rallyvärldsmästaren Sébastien Ogier, tidigare rallyvärldsmästaren Luis Moya och motorsportlegenden Hans-Joachim "Strietzel" Stuck var några av stjärnorna som deltog på premiären på DRIVE Volkswagen Group Forum (Friedrichstraße/Unter den Linden). Jubileumsutställningen är öppen till och med den 30 oktober och har gratis inträde.

Besökarna kan uppleva Formel Vee-bilar från 60-talet då Volkswagen startade sin motorsporthistoria till 2013 års upplaga av Polo R WRC som Volkswagen för första gången vann rally-VM med. Det finns också flera rariteter att förundras över, såsom den ljusa gröna Rheila-Golfen, den Iltis som vann Dakar-rallyt 1980, liksom Kenneth Erikssons nämnda rally-Golf från 1986. På utställningen finns även en Race Touareg 3, som Nasser Al-Attiyah och Gottschalk vann Dakar-rallyt med 2011, liksom nuvarande Golf GTI TCR.

De interaktiva delarna av utställningen fokuserar på allt som är fascinerande inom motorsporten: lagarbete, teknik, ljud, service, äventyr och framgång. Besökarna kan exempelvis tävla mot Sébastien Ogiers tid i en körsimulator.

− Jag gillar verkligen denna utställning. Den markerar ett stort jubileum för Volkswagen Motorsport och där finns något för alla, från en körsimulator till spännande temaområden. Jag tycker att det är särskilt intressant att jämföra rallybilarna. Det är imponerande hur mycket 1986 års Golf skiljer sig från vår VM-vinnande Polo och hur långt tekniken har kommit under de senaste decennierna, säger Sébastien Ogier.

− Fem decennier − Volkswagen kan se tillbaka på en lång och spännande historia inom motorsportsvärlden. De många fascinerande bilarna från ensitsiga Formel Vee och Dakar Iltis till Polo R WRC, visar den enorma omfattningen av denna historia. Utställningen demonstrerar också den enorma utvecklingsprocess som vårt nuvarande WRC-team har genomgått, liksom passionen och professionalismen bakom dess framgång. Den är en riktig guldgruva för motorsportsentusiaster och alla som tycker om extraordinära tekniska lösningar, kommenterar Sven Smeets, nybliven chef för Volkswagen Motorsport.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11