Gasdriven sopbil exploderade direkt efter tankning
Explosionen skedde på kvällen men först på morgonen efter kunde räddningstjänsten närma sig fordonet för att få stopp på utsläppet.
-Att gastankar exploderar på detta sätt hör inte till vanligheterna och att fastställa orsaken till explosionen är av intresse för alla som använder sig av liknande fordon. Det här är av nationellt intresse säger Mattias Gårdholt från Västra Sörmlands räddningstjänst till Katrineholms-Kuriren.
Sopbilen stod dagen efter kvar på platsen för explosionen. Den utgjorde enligt räddningstjänsten ingen fara för allmänheten. Däremot hade en bärgning utan expertisen från MSB möjligen kunnat innebära en fara, säger Gårdholt.
-Återigen visar det sig hur viktigt det är att vi fått igång ett arbete om gasfordon och säkerhet. Men det har tagit två år innan vi fick fart i frågan, säger Bo Ericsson, vd på SFVF. Nyligen arrangerade Ericsson och SFVF ett branschmöte om gasfordon.
-SFVF samlade branschen, organisationer och myndigheter nyligen eftersom ingen arbetade med gasfrågan. Gasfordon har funnits på marknaden i ganska många år. Först nu märker vi en ökande trend av att fordonsexplosioner sker. Det är många gånger på grund av att vi inte kontrollerar avbrottsventiler, gastankarna, anslutningar o s v. Nu har vi en arbetsgrupp som ska börja arbeta fram en plan för kontroll, säger han.
-Det finns en hel del förslag och hög ambition för att få kontroll över gasfordon. Det är mest tur att ingen har omkommit eller skadats allvarligt än. Jag hoppas verkligen att vi har kontroll på gasfordonen inom kort för när bränslecellsfordonen kommer kan det bli avsevärt värre explosioner,säger Bo Ericsson.
-Tänk vilka samhällskostnader det förde med sig att spärra av runt sopbilen. Därefter hitta någon skytt som sköt sönder tank för tank. Redan 2013 hade vi vår första kända gasolycka. 2014 spådde jag att ”det kommer bli värre” och ville starta upp arbete kring gasfordon men tyvärr lyckades jag inte med det. 2015 exploderade en bil till och nu 2016 har tre fordon exploderat på tre månader. Äntligen har vi fått igång ett arbete och två större projekt startas inom kort för att eliminera riskerna för fordonsägare, verkstäder med flera och det glädjer mig, säger Bo Ericsson vd på SFVF.