23948sdkhjf

Nu är det fler som leasar än köper sin nya bil

Till och med augusti i år leasades 121 947 nya bilar. Det betyder att mer än varannan ny bil som
registrerats hittills i år är leasad. Företag väljer bilar som drivs med diesel, gas, el eller laddhybrider,
medan bensinbilar dominerar inom privatleasing, som nu utgör 25 procent av leasingmarknaden.
De 121 947 bilar som leasats till och med augusti i år motsvarar drygt hälften (51%) av de 239 104
bilar som nyregistrerats under samma period.
- Det här är en utveckling som följer den internationella marknaden, där finansbolagen allt mer tagit
över bilhandelns säljande roll, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, som har sammanställt
statistiken över leasingmarknaden.
Tre av fyra bilar leasas av företag medan privatleasing står för resterande 25 procent.
- Det är fortfarande stor skillnaden på marknaden för privatleasing och företagsleasing. Den privata
marknaden är jungfrulig och full av risker, medan företagsmarknaden börjar bli mogen och kunderna är medvetna om och kan hantera de risker som finns.
Av de 70 000 dieselbilar som leasats hittills i år har nästan 90 procent gått till företag. För leasade
gas- och etanolbilar samt laddhybrider är företagens andel närmare 100 procent. Däremot leasas
nästan tre av fyra bensinbilar av privatpersoner, som dessutom står för ca 25 procent av både
elhybrider och elbilar på leasingmarknaden.
Volvo är största märke på leasingmarknaden, med 28 941 bilar, före Volkswagens 24 235 bilar. Det
motsvarar 24 respektive 20 procent av marknaden. Därefter kommer Audi (8%), BMW (7%), samt
Mercedes och Skoda, med vardera 5 procent av marknaden.
På den kommersiella leasingmarknaden är Volvos försprång gentemot Volkswagen ännu större, 28
procent jämfört med 20 procent, medan förhållandet är det omvända för privatleasing. Även där är
Volkswagens andel 20 procent samtidigt som det står Volvo på endast 14 procent av de
privatleasade personbilarna.
- Många av de modeller som privatleasas av privatpersoner är framtagna just för detta, medan
Volvos stora marknad fortfarande är företagen, konstaterar Ronny Svensson.
Plac totalt Märke/Andel
Leasingmarknaden Företagsleasing Privatleasing
1 Volvo 24% 27% 14%
2 VW 20% 20% 20%
3 Audi 8% 8% 7%
4 BMW 7% 8% 3%
5 MB 5% 6% 2%
6 Skoda 5% 4% 7%
7 Toyota 4% 4% 6%
8 Kia 4% 4% 6%
9 Renault 4% 2% 8%
10 Ford 3% 3% 3%
Källa: Ynnor
Tjänstebilsfakta
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066