23948sdkhjf

Framtidens teknik finns på Automässan

Digitalisering, nya drivlinor, nya material, kompetensförsörjning och skärpt konkurrens. Där har vi några av de stora utmaningarna för servicemarknaden under de närmaste åren. På Automässan 18-21 januari i Göteborg kommer några axplock från utvecklingen att ställas ut och diskuteras på bland annat MRF:s seminarier.

På den nyligen avslutade Automechanika-mässan i Frankfurt gavs stort utrymme åt framtidens mobilitet och det möjliga paradigmskifte som bilismen kan stå inför. I stora penseldrag berördes större utmaningar som uppkopplade, hållbara och intelligenta transportsystem där personbilen och lastbilen har sina speciella platser.

– Under Automässan i januari har vi givetvis motorbranschens digitalisering i fokus. Dels den ökade digitaliseringen av fordonen, dels de förändringar som digitalisering innebär för värdekedjan och rollfördelningen inom servicemarknaden, berättar Anna Jarnö, affärsansvarig för Automässan 2017.

Men vilka andra megatrender finns för personbilar? Konsulthuset Roland Berger har försökt kika in i framtiden och kravet på teknisk utveckling för att uppnå långsiktig hållbarhet, såväl miljömässigt, socialt och ekonomiskt.

På ett seminarium arrangerat av den svenska leverantörsorganisationen FKG målades följande scenario upp:

2030 kommer ren eldrift att vara dominerande bland nya personbilar. Enligt Roland Bergers konsulter kommer dieselmotorn i stort sett vara död i Europa 2020, inte minst på grund av myndigheternas emissionsjakt.

Paris har redan aviserat att de inför förbud mot dieselbilar i stadstrafiken 2020. Förmodligen kommer Madrid och ett antal andra storstäder, bland annat Stuttgart, att gå samma väg innan 2025. Frågan har även väckts i Stockholm.

Istället är det el, i hybridform, vid sidan av traditionella och allt snålare bensinmotorer, med bland annat turbo och variabel kompression, samt nya viktbesparande material som gäller innan elektrifieringen fasas in för att bli dominerande om 15 år.

Enligt Roland Bergers bedömningar är det myndigheterna som initierar, därefter är det kunderna som driver på efterfrågan, rycker ur proppen, får marknaden att sätt igång.

Detta kommer att ha konsekvenser för servicemarknaden där den centrala frågan kommer att bli ”Vem ska ta hand om framtidens fordonsflotta?”.

– Vill man veta mer om framtiden i motorbranschen och dess utmaningar, är det viktigt att man besöker Automässan den 18-21 januari på Svenska Mässan i Göteborg, avslutar Anna Jarnö, affärsansvarig för Automässan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063