Nu finns det 24 800 laddbara bilar i Sverige
Laddhybriderna stod under månaden för 71 % av ökningen, och för första gången sedan april 2015 är nu de tre vanligaste laddbara bilarna just laddhybrider efter att Volvo V60 petat ned Nissan Leaf från tredjeplatsen. På fjärde och femte platsen finns dock elbilarna Nissan Leaf och Tesla Model S
- En förväntad utveckling med tanke på utbudet på marknaden, och inte något att oroas över. Rena elbilar är för all del nollutsläppsfordon, men även laddhybrider reducerar utsläppen väsentligt. Flera undersökningar visar att 50-80 % av körningarna med laddhybrider sker på el. Elbilarnas revansch kommer 2017-2018, och då kommer varken infrastruktur eller räckvidd att vara ett problem för de flesta behov, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
Att flest laddbara bilar och mest laddinfrastruktur finns i Stockholms kommun, i absoluta tal mätt, är ingen överraskning. Men om jämförelsen istället görs i relation till totalt antal bilar så framträder en annan bild. Då placerar sig istället kommunerna Solna och Danderyd i topp, följt av Stockholm, Lund och Sollentuna. I exempelvis Solna finns 33 laddbara bilar per 1000 bilar. Detsamma gäller laddinfrastruktur, där kommunerna Sigtuna, Strömstad och Malung-Sälen placerar sig högst när antalet publika laddpunkter sätts i relation till totalt antal registrerade bilar i kommunerna.
Under september fortsatte Volkswagen Passat GTE att öka mest av laddhybriderna (+412), följt av Mitsubishi Outlander (+160). Bland de rena elbilarna ökade Tesla Model S (+163) mest, följt av Tesla Model X (+124).
Den svenska laddinfrastrukturen fortsätter att växa. I slutet av september fanns 2 378 laddpunkter fördelade på 674 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur (laddinfra.se).
Topplistan
De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (2 071 st) samt Tesla Model S (1 872 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (5 995 st) och Volkswagen Passat GTE (3 064 st) vanligast.