Opels nya flaggskepp Insignia Grand Sport
Den kommer med ett brett utbud av senaste generationen turboladdade motorer och flera olika växellådor, bland dem en helt ny friktionsoptimerad och högeffektiv 8-växlad automatlåda. Den imponerar med klassledande mjuk växlingskomfort och kommer inledningsvis endast att finnas i kombination med fyrhjulsdrift. Insignias nya intelligenta system för fyrhjulsdrift har aktiv fördelning av vridmomentet och är ett av de mest sofistikerade i klassen. Systemet kombineras med en nyutvecklad och tekniskt avancerad femlänkad bakhjulsupphängning.
Motorns vridmoment fördelas via två elektriskt styrda flerskiviga kopplingar som ersätter den vanliga bakaxeldifferentialen, vilket ger en mycket mer exakt kraftöverföring till varje bakhjul oavsett om vägarna är grusiga, våta, isiga eller snöiga. I kurvor överförs extra vridmoment till det yttre bakhjulet, vilket minskar eller eliminerar understyrning och möjliggöra mer exakt kontroll. Systemet reagerar blixtsnabbt på gaspådrag och gör bilen mer stabil och lättare att kontrollerar i alla tänkbara situationer.
Det vidareutvecklade och förbättrade FlexRide-chassit utgör grunden för optimal körkomfort. Systemet anpassar stötdämpare, styrning, gasrespons och växlingspunkter (i automatväxlade bilare) efter behov eller efter förarens val av inställning; "Standard", "Sport" eller "Tour". Beroende på vald inställning är styrning och gasrespons mer eller mindre direkt och antisladdsystemet (ESP) griper in tidigare eller senare. Den nya centrala programvaran "Drive Mode Control" är hjärtat och själen i det adaptiva chassit. Det analyserar kontinuerligt information från sensorer och inställningar och kan även känna igen och anpassa systemet efter olika förares individuella körstil.
Opels nya flaggskepp begår sin världspremiär på bilsalongen i Genève i mars 2017.