23948sdkhjf

SFVF på referensgruppsmöte om självkörande fordon

Utvecklingen av självkörande fordon påverkar omfattningen av det offentliga åtagandet och frågan är hur hur myndigheter på bästa sätt bör använda styrmedlen är i fokus på måndagens referensgruppmöte om självkörande fordon som inleddes av Jonas Bjelfvenstam, den särskilde utredaren, rapporterar Bo Ericson, vd för SFVF direkt från dagens möte.

Automatiseringen av vägtrafiken kommer de närmaste åren att påtagligt påverka samhället. För att dra full nytta av teknikutvecklingen kommer myndigheternas användande av styrmedel att behöva ändras. Detta övergripande perspektiv är ämnet för måndagens referensgruppsmöte.

Även om det aldrig är möjlig att helt förutspå hur snabbt och exakt på vilket sätt teknik kommer att slå igenom är det rimligt att anta att vägen till full automation kommer att slingra sig fram i ett antal decennier. Den amerikanska experten Steven Shadover bedömer att det kan ta upp till 60 år innan nivå 5 har förverkligats dvs när vi har fullt utbyggd självkörande trafik.

Som framförts tidigare anser utredningen att det är hög tid att börja agera. Om Sverige ska lyckas att hålla sig kvar i tätklungan av länder som ligger i framkant med digitalisering och utveckling av automatiserade fordon krävs att många goda krafter samverkar. Inte minst planeringen av infrastrukturen rymmer långa, ja mycket långa, beslutsprocesser. Ledande fordonstillverkare talar dock om marknadsintroduktion för självkörande bilar redan de första åren på 2020-talet. Bussar, lastbilar och arbetsfordon kan komma ännu tidigare. Det är hög tid att börja agera alltså, för att inte bli omkörd både av marknadsutvecklingen och den internationella konkurrensen på området.

Bild: Bo Ericsson, vd för SFVF (tv) tillsammans med Ida Kristoffersson från VTI och Jonas Bjelvestam utredare för statens offentliga utredningar om självkörande fordon på väg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094