Bilindustriorganisationers tankar om fordonsdata oroar branschen
Tillsammans reagerar de mot beskedet från ACEA och CLEPA om att de har tagit fram en gemensam arkitektur för åtkomst av fordonsrelaterad data.
Detta tillvägagångssätt skulle innebära att all framtida kommunikation och dataåtkomst skulle kanaliseras via fordonstillverkarens egen dataserver. Endast en del av alla den fordonsdata som genereras skulle sedan skickas till en ”neutral” server för åtkomst för oberoende aktörer.
Denna lösning, som baseras på begreppet extended vehicle, skulle sålunda inte tillåta direktkontakt för kommunikation med fordonet för fordonsägare och oberoende aktörer, utan den kommer att ge fordonstillverkaren all makt över dataåterkomst samt bestämma vem ska beviljas att ta del av den.
Den breda koalitionen anser att denna lösning undergräver bilägarens, konsumentens, rätt att själv bestämma vem de ska dela sin fordonsdata med eller till vilka ändamål som de ska dela sig av sin fordonsdata, eller vem ska få tillgång till den.
Koalitionen anser att detta är ett allvarligt hot mot konkurrens, innovation och valfrihet för konsumenterna i den digitala eran.
Idag konkurrerar fordonstillverkare och underleverantörer på marknaden med ett brett spektrum av fordonsrelaterade produkter och tjänster (som finansiella tjänster, reservdelar, diagnostik med flera) som alla är beroende av tillgång till fordonsdata i realtid. I den digitala tidsåldern är det inte tillräckligt med bara tillgång till uppgifterna i fordonet endast genom det samverkande fysiska ACEA-CLEPA-gränssnittet – en egen digital kommunikationslivlina är nödvändigt också.
Garanterad säkerhet och trygghet är avgörande för tillväxten av både autonoma och uppkopplade fordon. Inom koalitionen är vi övertygade om att en i fordonet kompatibel och standardiserad, säker och öppen plattform, är den rätta vägen framåt. Denna lösning skulle garantera samma höga nivå av säkerhet, ansvar och datasäkerhet som fordonstillverkarnas lösning och samtidigt bevara konkurrens, innovation och valfrihet för konsumenterna. Denna lösning kan baseras på fordonstillverkarnas befintliga telematiksystem och använda den högsta möjliga säkerhetsstandarden. Vissa fordonstillverkare tillåter utvalda partners att driva egna system eller applikationer till deras fordon redan idag, vilket visar att säker tillgång utan att störa fordonets funktioner är fullt möjlig.
Undertecknande organisationer uppmanar de europeiska institutionerna, EU, EU-kommissionen, EU:s konkurrensdirektoriat med flera att skapa ett stabilt regelverk för en samverkande, standardiserad, trygg och säker digital fordonstelematikplattform som avses av mandatet eCall. Detta för att bibehålla riktig valfrihet för konsumenterna, fritt företagande, konkurrens och innovation för alla tjänster "runt bilen".