Autoliv visar ny aktiv säkerhet på CES 2017
-Att rädda liv har varit Autolivs ledstjärna ända sedan grundandet för drygt 60 år sedan, säger Jan Carlson, ordförande, koncernchef och vd för Autoliv. Idag går vi oss från att skydda fordonets passagerare till att förebygga olyckor. Då närmare 90% av alla olyckor beror på den mänskliga faktorn, går vi mot att förebygga olyckor med hjälp av aktiva säkerhetslösningar, avancerade system för fordonsassistans, fordon med starkt inslag av automatisering och sedermera helt självkörande bilar.
Autolivs arbetar för att förstå vilka krav som ställs i verkliga trafiksituationer samtidigt som det finns en beredskap för utvecklingen av framtidens fordon
Autolivs lösningar som visas på CES 2017:
Autolivs forskningsfordon, LIV
På CES visas för första gången Autolivs forskningsplattform som utvecklats för att stödja samarbetet och ge delad kontroll, mellan föraren och fordonen. I demonstrationsbilen, som är utrustad med teknologier som Autoliv tillhandahåller idag, kopplas fordonet samman med en central, elektronisk kontrollenhet (ECU) som tolkar omgivande data och förarens beteende samtidigt som den kommunicerar med föraren.
Mono Vison, Stereo Vision, Night Vision
Autolivs algoritmer stödjer anpassnings- och skalbara kamerabaserade lösningar för körning både dag- och nattetid. Med monovision erbjuds både föraren och omgivande trafikanter ökad säkerhet, då kollisioner undviks även om föraren blir distraherad. Stereovision kan upptäcka klassificerade objekt (såsom gångtrafikanter, bilar och lastbilar), vägmarkeringar, trafikmärken och vägkanter. Nightvision ser objekt i mörker, genom rök, dimma och i motljus. Tekniken baserar sig på infraröd teknologi vilket innebär att sensorerna inte påverkas av ljus, så att föraren kan se klart trots motljus, både från mötande fordon och lågt liggande sol. Även djur upptäcks med detta revolutionerande säkerhetssystem.
Radar och sensorer
Som en ledande leverantör av radarsystem till fordonsindustrin, med ungefär 7 miljoner sensorer som levererats under 2016, erbjuder Autoliv radar med hög upplösning. Dessa motsvarar de ständigt ökande kraven som ställs i NCAPs globala 5-stjärniga säkerhetskrav och stödjer automatiserad körning. Familjen med 77GHz radar utökas från hörn till att även se framåt och den starkt innovativa satellit-baserade radarn gör det nu möjligt att upptäcka objekt runt hela fordonet.
System för automatiserad nödbromsning (AEB)
Med information från både radar och kameror säkerställs högt förtroende för inbromsningen, information som enbart är kamerabaserad kan användas för att bromsa för oskyddade trafikanter.
zForce DRIVE™ intuitive ratt och RoadScape GPS Electronic Horizon
HMI-baserad innovation erbjuder föraren full kontroll och visar samtidigt en sömlös övergång mellan manuell och automatiserad körning. Med hjälp av touch-kontroll och gester kan zForce förutse och reagera på hur människan agerar och därmed justera efter väglag och väder. En pålitlig positionering är kritiskt för dagens fordon som har ADAS och aktiva säkerhetssystem – och än mer viktigt blir det i morgondagens system för självkörande bilar. Autoliv lanserar sin 6:e generation av GPS, Horizon software, som erbjuder en förbättrad kontext ur den omgivande miljön såsom vägskyltar, kurvor, backar och tunnlar, vilket förbättrar sensorers prestanda vid avancerade fordonsassistanssystem.