Kraftig kritik mot fordonsutbildningarnas kvalitet
-Man har vid sin inspektion och uppföljning på Fordons och transportprogrammet inte på något sätt redovisat verkstadslokalernas kvalitet, vilken utrustning man har, lokalernas säkerhets- och miljöstatus eller lärarnas kompetensbehov. Det här bidrar till att felaktig information sprids om skolornas kvalitet till bl. a. våra medlemsföretag som ofta via skolorna söker nya medarbetare och till högstadieelever som söker en bra skola säger Bo Ericsson, vd för SFVF och ordförande i Verkstadsföretagarna.
En skola för en klass med 16 elever i en liten verkstadslokal med omodern gammal eller obefintlig utrustning kan i vissa fall fått ett bra omdöme om övriga allmänna lokaler och läromedel varit bra. Det är viktigt för mottagarna att veta vad som inspekteras. I ett yrkesprogram förutsätter företagen att det är yrkesämnet, lokaler, modern och pedagogisk utrustning Skolinspektionen prioriterat för sin bedömning.
-Det här har påtalats ett flertal gånger under minst tre år till Skolinspektionen i det Nationella Programrådet, där motorbranschens organisationer också erbjudit sina tjänster i den viktiga bedömningen berättar, Benny Wallin vid Verkstadsföretagarna och ledamot i programrådet.
-Skolinspektionen hävdar att den kontrollen inte finns med i det Regeringsuppdrag man fått, men man har varit positiv till att branschen väl kan medverka vid inspektionerna. Någon begäran har aldrig kommit, säger Benny Wallin.
Kravet på att få en kvalitetssäkring av våra yrkesutbildningar blir allt viktigare då den tekniska utvecklingen exploderat och våra kommande tekniker måste få rätt grundutbildning i gymnasieskolan.
-Kvalitetssäkring av programmets utbildningar går allt för långsamt och våra organisationer har för avsikt att under året prioritera en handlingsplan, säger Bo Ericsson. Vår modell innebär att medlemsföretag eller någon av våra kontrollpartners erbjuder skolan en dokumenterad kvalitetssäkringsmodell till en låg kostnad. I Sverige finns ca 195 gymnasieskolor som erbjuder fordonsutbildningar. Som skolverket tidigare publicerat ”Ingen aning utan uppföljning” avslutar Bo Ericsson.