23948sdkhjf

Supersnabba nya Citroën C3 WRC utmanar i Svenska Rallyt

Snabbare bilar bäddar för en rallyrysare i Värmlandsskogarna. Citroën har tagit fram en helt ny bil, C3 WRC, inför rallysäsongen 2017 och är väl rustade inför Svenska Rallyt när starten går den 9 februari. Citroën Total Abu Dhabi WRT heter Citroëns fabriksteam som i år ställer upp med tre bilar: Kris Meeke och Paul Magle, Citroën C3 WRC, Craig Breen och Scott Martin, Citroën C3 WRC
och Stéphane Lefebvre och Gabin Moreau, DS3 WRC. Totalt är 101 ekipage anmälda.

-Trycket är hårt från tidigare framgångar men vi behandlar den här utmaningen med respekt, säger Yves Matton, chef för Citroën Racing.

WRC (World Rally Championship) körs enligt ett nytt reglemente i år vilket ska locka en större publik. Förändringarna innebär snabbare bilar men också ökad säkerhet för såväl förare som åskådare. Citroëns nya rallybil C3 WRC har därför högre motoreffekt genom att luftrestriktorns diameter ökats från 33 till 36 mm. Detta ger en effektökning från 310 till 380 hk. Vikten har minskat med 25 kg och stannar nu på 1175 kg. Den stora bakvingen och rejäla luftintag för frambromsarna ger bilen en aggressivare look. Citroën C3 WRC har också en elektriskt manövrerad mellandifferential vilket reglementet nu tillåter. Den finns en viss likhet med de klassiska Grupp B-bilarna men C3 WRC kommer att vara mycket säkrare.

Årets rally startar i Karlstad och går via Torsby in över norska gränsen. Sedan tillbaka till Sverige och Hagfors för att ha målgång i Torsby. Årets nyhet är PowerStage i Torsby där målgången är på serviceplatsen vilket ska locka åskådare och hålla intresset för arbetet på serviceplatsen vid liv under hela rallyt.

57,8 % av rallyt är nya sträckor men många klassiker finns kvar. Colin’s Crest vid Vargåsen på SS14 lockar många skådare som med intresse följer hur bilarna blir luftburna. Colin’s Crest passeras på lördagen den 11 feb vid 15-tiden.

För att minska risken för olyckor längs specialsträckorna informeras publiken om var det är olämpligt eller förbjudet att stå. En förare kan få ett tekniskt problem som gör det omöjligt att hålla bilen på vägen. Speciellt riskfyllt är det i kurvor, på krön och i vägkorsningar och sträckorna inspekteras därför flera gånger innan rallybilarna kommer.

Redan på 50- och 60-talet tog Citroën sina första rallysegrar men det var först i början av 90-talet de verkligt stora framgångarna kom. Ari Vatanen vann Paris-Dakar 1991 med en ZX vilket upprepades av Pierre Lartigue åren 1994, 1995 och 1996. Citroën ZX vann fem gånger Cross Country Rally World Cup. Med WRC-programmet kom Xsara och vann stora rallyn som Korsika och Catalunya. 2003 satsade Citroën stort och placerade sig 1-2-3 i Monte Carlo. Citroën tog sitt första märkes-VM 2004 där Sebastien Loeb och Daniel Elena inledde sin otroliga serie med nio VM-titlar i följd. Med C4 WRC tog Citroën ytterligare tre märkestitlar och med DS3 två till 2011 och 2012. Efter ett kort uppehåll är nu Citroën på ”banan” igen med C3 WRC och ett nytt kapitel i varumärkets rallyhistoria kan börja skrivas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078