23948sdkhjf

Millennials vill köra miljövänliga SUV:ar

Enligt en undersökning gjord av Ford Motor Company konstateras det att så kallade Millennials, personer födda 1981-1995, gärna väljer en SUV när det är dags att köpa bil. Studien visar också att fyra av fem Millennials tror att SUV-modeller blivit mer bränslesnåla och miljövänliga under de senaste fem åren.

Enligt en studie gjord av Ford Motor Company tror fyra av fem Millennials att SUV:en under de senaste fem åren blivit mer bränslesnål och miljövänlig. Undersökningen berättar också hur 25 procent av alla nybilsköpande Millennials är intresserade av att köpa just en SUV. Respondenterna i studien består av 5 000 personer från Frankrike, Tyskland, Spanien och Storbritannien, som äger en bil eller planerar att köpa en bil under det kommande året.

– Försäljningen av SUV:ar ökar snabbast av alla fordonsmodeller i Europa just nu, och det är bland annat eko-medvetna Millennials som driver på den stigande efterfrågan. Denna målgrupp med flera har fått upp ögonen för bränslesnåla motorer så som vår 1,5-liters TDCi diesel-motor på 120 hästkrafter med koldioxidutsläpp på 115 gram per kilometer, monterad i nya Ford Kuga, säger Roelant de Waard på Ford.

Ford har introducerat en helt elektrisk SUV, gjord för att klara av en sträcka på 480 kilometer – en distans jämförbar med avståndet mellan London och Paris. Den nya nollutsläpps-modellen är en av fem nya SUV:ar från Ford som släpps fram till och med 2020. Gällande nollutsläpp betraktas Sverige som en mycket viktig marknad med hög mognadsgrad kring elektrifierade drivlinor.

Fords Europa-försäljning av SUV-modeller i form av EcoSport, mellanstorleken av Ford Kuga och den större modellen av Ford Edge ökade med 31 procent under 2016, jämfört med 2015. Det totala antalet registrerade SUV:ar i Europa steg under 2016 med 21 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078