23948sdkhjf

Fler än sju av tio bryter mot trafikreglerna

Att följa trafikreglerna kan vara livsavgörande, speciellt under vintermånaderna då risken för olyckor i trafiken ökar. Men att hålla sig till reglerna visar sig vara något de flesta svenskar inte alltid gör. En ny undersökning från Goodyear visar nämligen att fler än sju av tio bryter mot trafikreglerna. Värst är män där en femtedel alltid eller ofta väljer att inte följa lagen.
I en ny undersökning har Goodyear låtit kartlägga svenskarnas laglydighet i trafiken och resultatet är tydligt – de flesta lyder inte lagen. Undersökningen som genomförts av YouGov där 1 007 svenskar deltagit visar att tre av fyra bryter mot trafikreglerna. Så många som var tionde svensk uppger att de ofta bryter mot reglerna när de befinner sig i trafiken.

När det kommer till att inte följa trafikreglerna finns det en tydlig skillnad mellan män och kvinnor. Bland männen uppger nästan en femtedel att de bryter mot reglerna ofta eller alltid, bland kvinnorna är det bara sex procent som gör detsamma. Vad gäller län finns det också skillnader på hur man beter sig i trafiken. I Stockholms län uppger 73 procent att de inte följer lagen, i Skånes län är denna siffra 81 procent.

– Det är alltid viktigt att följa trafikreglerna, inte minst för att minimera risken för olyckor. Att hålla avstånd och hastig kan vara livsviktigt, speciellt under de kalla och mörka månaderna. Om olyckan skulle vara framme så är det naturligtvis viktig att hjälpa till om så behövs. De personer som ställer upp för sina medtrafikanter vill vi nu hitta och uppmärksamma genom tävlingen Vägens hjälte, säger Sofia Koski, Nordisk marknadschef på Goodyear.

Den 15 december 2016 startade Goodyear initiativet Vägens Hjälte för att gynna alla som gör gott i trafiken. Tävlingen pågår fram till april och via Goodyears kampanjsida www.vagenshjalte.se kan vem som helst nominera sig själv eller någon man känner som gjort en god gärning i trafiken. Tävlingen genomförs tillsammans med Falck som även deltar i tv-serien Vägens Hjältar på Kanal 5 i vinter.

– Vi tror att tävlingen Vägens Hjälte är ett bra sätt att hitta alla vardagshjältar där ute i landet och lyfta fram dem och deras goda handlingar. Förhoppningsvis kan det även inspirera fler att hjälpa till i trafiken, fortsätter Sofia Koski, Nordisk marknadschef på Goodyear.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 18–20 oktober 2016 har sammanlagt 1007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062