23948sdkhjf

Juridikspalten: Bilhandlare bråkar med verkstad om gammal bilaffär

"Jag sålde en skåpbil för ca 1 år sedan till en bilhandlare. Bilhandlaren sålde bilen i sin tur till en kund. Bilen stod ca 6 månader innan den såldes. Efter ca 1 månad så började bilen läcka kylarvatten. Mercedes felsökte bilen och trodde att det var en spricka i topplocket. Bilen bärgades till mig och har stått här sedan 7 Juli. Bilhandlaren kräver att jag ska stå för felsökningen hos Mercedes och bärgningen, samt att jag ska köpa tillbaka skåpbilen. Han säger att han vill häva sitt köp. Har han någon som helst rätt till det?"

Bekymrad verkstadsägare

Svar:

Jag kan inte se att ni bär något ansvar kring detta men givetvis beror det på vad ni avtalat om då ni gjort upp affären. Köplagen gäller mellan er och den är dispositiv vilket innebär att avtalsfrihet råder mellan säljare och köpare. Har ni inte lämnat någon garanti säljs bilen ändå i överenskommet skick. Säljaren har upplysningsplikt över de fel och brister som denne känner till på bilen. Köparen har som näringsidkare en omfattande undersökningsplikt av bilen som denne väljer att köpa. 7 månader är lång tid efter köpet och köparen får då svårt att bevisa att ni haft kännedom kring felet och tidsfristen talar även emot att felet fanns där vi köptillfället. Ni kan heller aldrig veta hur bilen körts efter köptillfället. För att en hävning ska bli aktuell måste köparen kunna påvisa att ni som säljare agerat svikligt vid köptillfället och medvetet dolt felet på bilen eller haft kännedom kring motorproblemen. Saknas sådan bevisning från köparen bör ni således bestrida alla krav från köparen och beordra denne att avlägsna sitt fordon från er verkstad.

Ulf Stefansson

Jurist

Sveriges Fordonsverkstäders Förening

113 29 Stockholm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062