Allt fler vill ha bilar med flexibiltet
Nya familjekonstellationer som till exempel bonusfamiljer blir allt vanligare idag, något som gör att bilens flexibilitet för att bland annat kunna rymma fler passagerare blir allt viktigare. Samtidigt kör majoriteten av Sveriges befolkning fortfarande en klassisk 5-sitsig kombi. En ny undersökning framtagen av YouGov på uppdrag av Citroën visar att var fjärde familj med två barn eller fler planerar att köpa en större bil med plats för fler passagerare. Bland bonusfamiljer är det hela var tredje som vill uppgradera sig. Familjer i dagens Sverige ser ut på många olika sätt och med detta har behoven och kraven förändrats. En förändring som också ställer nya krav på bilen, menar bilföretaget Citroën.
-Vi på Citroën har länge arbetat efter den flexibla familjens förutsättningar. Här ingår såklart bonusfamiljen. Det är intressant att se att den 5-sitsiga kombin inte längre är den optimala bilen för dem. Många gånger är den för liten och dessutom är den svår att anpassa från en vecka till en annan. Att vi kan erbjuda en bil, likt vår Grand C4 Picasso, som uppfyller olika typer av behov gör oss givetvis stolta, säger Fanny Lindquist, PR- och Informationsansvarig på Citroën i Sverige.
Enligt en undersökning framtagen av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Citroën anser 16 procent av Sveriges befolkning över 18 år att de tillhör en bonusfamilj. I undersökningen fick respondenterna även svara på hur bonusfamiljernas veckor kan skilja sig åt, vilken typ av bilmodell som familjen kör idag och vad som var viktigt vid bilköp. Undersökningen i korthet: • Bland samtliga tillfrågade kör 49 procent idag en 5-sitsig kombi – att jämföra med 3 procent som kör en 7-sitsig. • Bonusfamiljerna är överrepresenterade som bilägare till 7-sitsiga bilar (kombi och suv) – hela 26 procent jämfört med 9 procent av totalen. • Att behovet av flexibilitet är stort bland de tillfrågade visade sig tydligt i undersökningen. Hela 36 procent uppgav att de såg en fördel med att kunna fälla upp två extra säten för att på så sätt kunna få plats med extra passagerare vid behov. • Fortsatt växande intresse för en större bil, oavsett om man har en bonusfamilj eller ej. I var tredje bonusfamilj (39 procent) planerar man att köpa en större bil framöver. Bland familjer med två barn eller fler är siffran 24 procent. • Vidare visade undersökningen att det var pris (43procent), säkerhet (41procent) och bränsleeffektivitet (38procent) som var de viktigaste faktorerna när alla familjer, med två barn eller fler, fick uppge vad som står högst i kurs vid nytt bilköp. • Andra viktiga aspekter för att svara upp till familjernas olika behov var komfort (31 procent), rymligt bagageutrymme (29 procent) och utrymme (28 procent).