23948sdkhjf

Historisk dubbelseger för Polestar Cyan Racing

WTCC, VM i standardvagnsracing, på världens svåraste bana, Nürburgring Nordschleife, blev Polestar Cyan Racings bästa någonsin med en dubbelseger, dubbel mästerskapsledning och ett rekordvarv. 

Thed Björk vann helgens första tävling medan teamkollega Nicky Catsburg vann den andra tävlingen och tog över ledningen i förarmästerskapet.

– En helt fantastisk tävling. Bilen var perfekt inställd och jag lyckades dra upp en lucka som gjorde att jag kunde kontrollera racet. Detta är min favoritbana och att vinna här är en riktig höjdpunkt i min karriär. Vi leder mästerskapet som är vårt mål och nu måste vi behålla ledningen under resten av säsongen, säger Nicky Catsburg.

Fyrfaldiga STCC-mästaren Thed Björk kämpade sig från sjätte plats på startuppställningen till att vinna första tävlingen, ett resultat som lyfter honom till tredje plats i mästerskapet, bara åtta poäng från ledning.

– Jag fick en riktigt bra start och gick från sjätte till tredje plats innan första kurvan. Jag hade en härlig tävling där jag kunde nyttja slipstream och ta en av mina bästa segrar. Jag är mycket stolt över att lägga till Nürburgring på min lista av segrar efter att ha vunnit på klassiska Monza tidigare i år, säger Thed Björk.

Desto värre gick det ännu en gång för Néstor Girolami som fick en punktering långt över 200 km/h när han låg på andra plats i första tävlingen. Argentinaren klarade sig oskadd men skadorna på bilen tvingade honom att stå över andra tävlingen på grund av begränsad reparationstid.

– Jag fick punktering på en mycket snabb del av banan och det fanns inget jag kunde göra. Vi får glömma den här oturen och satsa på nästa tävling i Portugal med ny energi. Ett stort grattis till Nicky som leder mästerskapet och Thed som är trea, jag är mycket glad för deras skull, säger Néstor Girolami.

Polestar Cyan Racing har utökat ledningen i mästerskapet över huvudrivalerna Honda till 40 poäng efter succén i WTCC Race of Germany-helgen, samtidigt som säsongen närmar sig halvtid.

Helgen kröntes med Nicky Catsburgs rekordvarv på 8 minuter och 34,813 sekunder under den officiella träningen, det snabbaste varvet som någonsin körts på Nürburgring Nordschleife med en WTCC-bil, dagen efter avslöjandet av rekordvarvet med Volvo S60 PCP3.

– Vi kan inte vara något annat än nöjda med den här helgen. Vi har lagt ned många timmar på den här banan, både med våra tävlingsbilar och gatbilar. Att ta vara på det arbetet med en dubbelseger och mästerskapsledning är fantastiskt. Nicky, Thed, Néstor och alla i teamet har gjort ett lysande jobb och vi ser fram emot att fortsätta kampen om VM-titeln, säger Alexander Murdzevski Schedvin, Head of Motorsport på Polestar. 

 WTCC Race of Germany

Bana: Nürburgring Nordschleife + GP-banan

Längd: 25378 m

Varvrekord (WTCC): 8:40.688 (López)

 

Resultat

Race 1 – Topp 5

1 Thed Björk Volvo S60 3 varv

2 Mehdi Bennani Citroën C-Elysée +2.538

3 Rob Huff Citroën C-Elysée +3.096

4 Tom Chilton Citroën C-Elysée +3.732

5 Esteban Guerrieri Chevrolet Cruze +8.487

6 Nicky Catsburg Volvo S60 +8.910

DNF Néstor Girolami Volvo S60

 

Race 2 – Topp 5

1 Nicky Catsburg Volvo S60 3 varv

2 Norbert Michelisz Honda Civic +3.065

3 Rob Huff Citroën C-Elysée +3.401

4 Thed Björk Volvo S60 +4.167

5 Tom Chilton Citroën C-Elysée +5.763

DNS Néstor Girolami Volvo S60

 

Kval – Topp 5

1 Norbert Michelisz Honda Civic 8:38.072

2 Nicky Catsburg Volvo S60 +0.608

3 Rob Huff Citroën C-Elysée +1.469

4 Tiago Monteiro Citroën C-Elysée +2.130

5 Thed Björk Volvo S60 +2.924

10 Néstor Girolami Volvo S60 +6.558

 

MAC3

1 Volvo 9:01.365

2 Honda +20.205

 

Mästerskapsställning

Förare – Topp 5

1 Nicky Catsburg Volvo S60 127 poäng

2 Tiago Monteiro Honda Civic 125 (-2)

3 Thed Björk Volvo S60 119 (-8)

4 Tom Chilton Citroën C-Elysée 106 (-21)

5 Rob Huff Citroën C-Elysée 102 (-25)

9 Néstor Girolami Volvo S60 52 (-75)

 

Tillverkare

1 Volvo 404 poäng

2 Honda 364 (-40)

 

Kompensationsvikter för Nürburgring

Modell – Tidsdifferens – Vikt

Volvo S60 Polestar – 0.0 sec – +80 kg

Citroën C-Elysée – +0.0 sec – +80 kg

Honda Civic – 0.1 sec – +70 kg

Chevrolet Cruze – +0.5 sec – +30 kg

Lada Vesta +1.4 sec +0 kg

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125