23948sdkhjf

Konsumentverket följer upp Tema Bilar

Konsumentverket har haft sitt uppföljningsmöte kring "Tema Bilar" som sträcker sig från 2016 till 2018, rapporterar SFVF:s jurist Ulf Stefansson. Branschen representerades av Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), Husvagnsbranschens riksförbund (HRF) och Motorbranschens Riksförbund (MRF) och från myndighetshåll deltog även Allmänna reklamationsnämnden ARN. Bland annat diskuterades en uppdatering kring Konsumentverkets och MRF:s överenskommelse om varudeklaration (VDN). Arbetet har påbörjats av både myndigheten och branschen där värdefull input har samlats in från bland annat konsumenter och bilhandlare. Syftet med den uppdaterade varudeklarationen är att denna bättre ska återspegla bilens verkliga skick i förhållande till miltal, ålder och pris. Den bör också beskriva bättre vad konsumenten kan förvänta sig av en begagnad bil och en möjlighet är att uppdatera den text som återfinns på baksidan av varudeklarationen. En annan fråga som diskuterades är hur konsumenter bättre kan förstå verkstadsbranschen och hur de ska förhålla sig vid en tvist. Här har Konsumentverket inlett en informationskampanj mot konsumentvägledare som bättre ska informera konsumenter. Enligt ARN finns dock problematiken även på näringsidkarsidan där företagen har svårt att veta vilken information som är relevant att bifoga i sitt svar till nämnden. ARN har dock börjat avvisa allt fler ärenden och handläggningstiden har förkortats. Huvudproblematiken enligt ARN är dock att konsumentvägledare inte helt förstår sig på bilbranschen, något som bland annat SFVF jobbar hårt med genom att erbjuda tekniklektioner i praktisk verkstad. Övriga frågor som diskuterades är hur bilhandlarbranschen kan bli mer seriöst. Konsumentverket meddelade att de för diskussioner med olika webbsajter som marknadsför bilar om hur de kan förbättra sig. MRF presenterade kort att de inlett en satsning av en ny webbtjänst kallad "Wayke" vars huvudsyfte är att lyfta fram de seriösa bilhandlarna. Motormännen lobbar för införsel av en ny skrotningspremie som innebär att bilägare med dåliga bilar ska kunna skrota dessa och samtidigt erhålla en premie som kan fungera som en handpenning för att köpa en nyare, mindre miljöskadlig och säkrare bil. Finansieringen av premien är osäker men ett förslag är att denna sker via skatteintäkter från exempelvis "bonus malus" . ARN flaggade även för ökat antal ärende kring privatleasing och enligt myndigheten kommer problemen eskalera ytterligare nästa år då 20 000 privatleasingbilar ska lämnas igen. Branschen och myndigheterna kommer fortsätta att föra en dialog och närmast på tur kommer Konsumentverket göra studiebesök hos branschen samt delta på SFVF och Motormagasinets inspirationsdag "100 % verkstad" och MRF:s dag "Beg-bil17".

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125