Nu har Sverige fått en ny biltillverkare
Mousserande dryck och kanapéer som tillverkats med flinka händer av landslagskockar serveradess. Vi befann oss i Skene i Marks Kommun, Västra Götaland. Här hade 200 förväntansfulla gäster samlats tillsammans med 23st av 43st tillverkade Indigo 3000. Denna svenska sportbil tillverkades under 90-talets senare hälft i Värmland på initiativ från ett antal individer som kom från höga positioner inom ledande svensk fordonstillverkning. Bilen har numera fått ikonstatus och nu har de legendariska bilarna med ägare fått en mycket central roll. Fullblod från exklusiva sportbilstillverkare i Italien, Tyskland och England hade flyttats ut ur utställningshallen till de stora parkytorna runt von Braun´s anläggning och istället hade utställningen fyllts av äldre Indigo 3000. Bredvid scenen stod en av dagens huvudattraktioner övertäckt av vitt silke på ett roterande podium.
Tillverkaren vB Automotive AB hade bjudit in för att presentera den nya Indigo 3000R som är efterföljaren till Indigo 3000. Nya Indigo 3000R är till 95 procent en nyutvecklad konstruktion och design, men bär på ett tydligt DNA från föregående modell. Bilen kommer inledningsvis tillverkas i en förbeställd exklusiv serie som är begränsad till tio bilar. Dessa kallas ”Signature Series” och varje exemplar är numrerat.
Styrelsens ordförande Johnny Ohlsson välkomnade gästerna och redogjorde för hur allt startade. Han blev avlöst av styrelseledamot och vice vd Christer Fehrling, som berättade om den ägargrupp på 20 fysiska personer med entreprenörsbakgrund, som tillsammans har sett till att finansiera satsningen med eget kapital i syfte att framöver ta bolaget vidare mot en börsnotering alternativt bjuda med en större partner på resan.
Under tre år har det pågått ett utvecklingsarbete som varit mer krävande vad gäller tid, kapital och kvalificerad specialistkunskap än vad de tre initiativtagarna, Johnny Ohlsson, Christer Fehrling och Torbjörn von Braun inledningsvis anade. De kallar sig för tre musketörer och representerar olika bakgrund och kompetenser. Företagets vd Frank Bergqvist tog sedan över och redogjorde för de utmaningar som finns kring att produktutveckla och få igång en produktion av en ny modern sportbil där utgångsmaterialet varit en 16 år gammal och ofärdig konstruktion. Han gjorde liknelser med hur en telefon såg ut för sexton år sedan, att vi då hade kassettspelare i våra bilar och att säkerhetssystem och autonoma system som vi idag ofta tar för givet inte fanns i vårt medvetande ännu. Frank berättade även att satsningen har blivit så pass stor att man nu efter den första serien på tio bilar avser att producera fler bilar i nya varianter med begränsade serier. Med respekt för utmaningen nämns en önskad produktionstakt på 20-30 bilar per år.
Designansvarig från Lighthaus, Hans Philip Zachau berättade tillsammans med Lasse Pettersson om skillnaderna på att leda ett designprojekt i ett litet sammanhang som detta i jämförelse med storföretag som Volvo där båda en gång var verksamma. De visade hur designutvecklingen har gått till där endast yttersidan av dörr samt bagagelucka kvarstår från ursprunglig design.
När Torbjörn von Braun intog scenen närmade sig klimax och efter en snabb genomgång av tekniska uppdateringar, produktpaketering och marknad startade en introfilm som slutligen övergick i Sveriges nationalsång. Filmduken täcktes av rök och två elgitarrister klev ur röken för att stämma in. Dessa tätt efterföljda av en röd Indigo 3000R Roadster som kördes in för egen maskin.
I tät följd avtäcktes ytterligare en ljusblå Coupé, som stod placerad på ett roterande podium bredvid. Intresset var massivt och människor positiva, optimistiska och glada över att få vara en del av den nyhet som just hade presenterats. Sverige har fostrat ännu en biltillverkare för små exklusiva volymer och resan framåt ser spännande ut.