23948sdkhjf

Tendensen med vinterdäck på sommaren håller i sig

Det finns en koppling mellan hur många som kör på dubbfria vinterdäck på vintern och hur många som behåller vinterdäcken på bilen även under sommaren. Detta visar resultaten från årets däckrazzior.

Vid däckrazziorna hade var fjärde undersökt bil i Skåne vinterdäck. Detta är den absolut största andel vinterdäck på sommaren som uppmätts sedan Däckrazzia började samla in statistik om detta 2009. Cirka 70 procent av bilisterna i Skåne kör på dubbfritt på vintern, vilket är fler än i någon annan del av landet.

I Göteborg kör cirka 50 procent på dubbfritt på vintern och där hade nästan var tionde bil som undersöktes i däckrazziorna vinterdäck på sommaren. På Gotland saltas inte vägarna och där kör de flesta med dubbdäck på vintern. Där var andelen vinterdäck på sommaren i däckrazziorna endast några procent.

Trafikverket har under en rad år följt utvecklingen av dubbat och dubbfritt på vintern i olika delar av landet och det finns en generell trend att andelen dubbfria vinterdäck ökar. Den som kör på dubbdäck måste enligt lag byta till sommardäck när vintern är över. Samma regler gäller inte för de dubbfria vinterdäcken.

– Det är redan idag många som kör på vinterdäck på sommaren i stora delar av landet. När fler väljer dubbfria vinterdäck på vintern riskerar andelen vinterdäck på sommaren att öka ytterligare, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

Dubbfria vinterdäck fungerar sämre på varma sommarvägar. Tester som VTI har genomfört visar att nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ har 15–20 procent längre bromssträcka på sommaren jämfört med sommardäck av motsvarande kvalitet. Detta gäller på både torr och våt väg.

Däckrazzior genomfördes i år den 30 augusti till den 8 september i Skåne, Västra Götaland och på Gotland. Vid däckrazziorna gör Polisen en ordinarie trafikkontroll, där föraren bland annat får genomgå ett nykterhetsprov. När trafikkontrollen är klar erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig.

Andelen bilar med olagligt mönsterdjup i årets däckrazzior var den lägsta hittills. 1,5 procent av det totalt 479 undersökta bilarna hade mindre än 1,6 mm mönsterdjup på minst ett däck, vilket kan jämföras med 6,5 procent när däckrazzior genomfördes i stor skala för första gången 2005.

Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, Polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Syftet är att påminna bilister om sitt ansvar att ha koll på sina däck och informera om varför detta är viktigt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078