23948sdkhjf

Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

De allra flesta bilförare kör i dag omkring i en bil vars färg inte matchar deras personlighet. Detta är den förvånande slutsatsen efter en europeisk undersökning som Nissan genomfört – 86 procent av de tillfrågade hade enligt denna valt fel färg för sin bil.

Undersökningen visade att bilköparna fortfarande är för konservativa när det gäller att välja kulör på lacken, detta trots att det i dag finns fler livfulla färger och individualiseringsalternativ att välja mellan än någonsin tidigare.

Studien genomfördes av Nissan för att fira individualiseringsmöjligheterna för helt nya Nissan MICRA. Resultaten visar att ca 1/3 av de som deltog i undersökningen borde, baserat på deras egen personlighetstyp, ha valt en mer livfull färg, som orange, istället för en traditionell som grått eller svart.

För att hjälpa kunderna på rätt väg, har Nissan tagit tekniken till hjälp och tillsammans med färgpsykologen Karen Haller utvecklat en innovativ ”chatbot”. Hjälpmedlet, som lagts upp på Facebook, undersöker användarens personlighet och presenterar sedan den rätta MICRA-kulören för just den personen – allt är avklarat på två minuter. Kunderna leds därefter vidare till en konfigurator på nätet där man har möjlighet att förfina designen ytterligare. Klicka här för att testa själv.

Både undersökningen och chatbot-lösningen bygger på Karens fackkunskaper inom området färgpsykologi. Hon har varit verksam i över 20 år och arbetat med många världsomspännande varumärken för att försöka utröna vilka färgval deras kunder gör.

22 procent av de kunder som sedan marknadslanseringen i mars köpt nya MICRA har valt att individualisera sin bil – fler än man från början räknat med. Det överkomliga priset har spelat en viktig roll för den höga efterfrågan. I snitt har kunderna endast behövt spendera endast ca 3 800 kr för att få bilen just i den stil de vill ha den.

Undersökningen är baserad på speciellt framtagna frågor som syftar till att kvantifiera användarnas personlighet genom att analysera deras beteende och preferenser. Denna teknik används allmänt för att ge en fingervisning om personens primära personlighet, t.ex. vid urvalsprocessen av jobbsökande.

Här följer några av de rön undersökningen lett fram till:

86 procent har valt fel färg på bilen baserat på deras personlighetstyp

Ca 2/3 valde mer traditionella/konservativa färger

38 procent kör i dag en bil som är svart eller grå till färgen

53 procent uppgav att färgen spelat roll för deras val av bil

Av dessa, angav fler än hälften att de valt sin favoritfärg

Baserat på de 5 000 undersökningssvaren från Europa, borde intensiva färger, som orange, toppa listan. Sådana färger pekar på energiska, humoristiska och optimistiska personlighetsdrag.

Så här kommenterar Karen det hela: – Sociala faktorer spelar roll för valet av färg. I tider av ekonomisk osäkerhet är det t.ex. vanligt att människor tar det säkra före det osäkra och väljer en bil med en neutral färg – som svart, vit eller grå. Därför förvånar det mig inte att två tredjedelar av bilägarna kör omkring i bilar lackade i en mer konservativ färg.

Hon fortsätter: – Ofta baserar sig valet av färg på aspirationer, och svart ses ofta som något framgångsinriktat som associeras med avancerad teknik och innovativa varumärken. Det kan vara så att de alls inte tar det säkra före det osäkra utan istället väljer färger som de kopplar till det fina här i livet.

Människors respons på färger går tillbaka ända till den tidiga barndomen och bestäms inte alltid av symbolik eller associationer, utan finns ”hårdkodad” i oss utan att vi kan påverka den.

Människor kan reagera på färger på olika sätt, och med hjälp av psykometrisk analys kan experter som Karen Haller bättre förstå kopplingen mellan olika personlighetstyper och färgassociationer.

– När det gäller designen för helt nya Nissan MICRA har vi redan från början prioriterat att sätta kunderna i högsätet, förklarar Priyanka Gaitonde, Senior Colour Designer på Nissan Design Europe. – Vår nya chatbot är en innovativ förlängning på det vi föresatte oss att göra i vår designstudio, nämligen att ge kunderna hjälp på traven med att välja den färg som passar dem bäst.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096