Datadriven marknadsföring ska fånga förare i bilen
Nya digitala verktyg i Adobe Experience Cloud möjliggör skräddarsydda annonser till bilister baserat på exempelvis deras färdrutt. I takt med att fler bilar blir uppkopplade ökar efterfrågan på verktyg som kan skräddarsy den digitala upplevelsen på fyra hjul. Adobe lanserar nu en rad verktyg inom Experience Cloud som gör det möjligt att rikta personliga annonser till bilister.
– I samband med att bilar blir allt mer uppkopplade ökar även bilisternas förväntningar på digitalt innehåll i bilen. Därför är det väldigt viktig med verktyg som erbjuder bilägare en relevant upplevelse, oavsett var de befinner sig, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Experience Cloud.
Adobe samarbetar idag med de tio största biltillverkarna i världen, som alla använder verktyget Adobe Experience Cloud. Adobe är även med i projektet i Automotive Grade Linux project, som jobbar med att utveckla bilekosystem med fler avancerade, digitala möjligheter och upplevelser för bilen.
Adobes nya verktyg erbjuder:
- Bättre förståelse för beteenden i bilen: Adobe utökar möjligheterna för målgruppsanpassning i Adobe Analytics Cloud, så att företagen kan använda sig av exempelvis röstkommandon i bilen och tillsammans med annat kunddata skräddarsy personliga upplevelser. Till exempel kan en rekommendationstjänst föreslå närliggande snabbmatsrestauranger baserat på geodata och kända preferenser. Adobe Sensei med dess inbyggda AI-teknik gör automatiserade analyser av tillgängliga data, som exempelvis när ett röstkommando misslyckas och föraren i stället behöver använda sig av en pekskärm, då får företaget en notifikation om detta.
Personligt innehåll i bilen: I Adobe Experience Manager kan företagen utveckla och rikta relevant innehåll såsom nyheter och musik på skärmarna till personer i bilen. Med Adobe Target kan företagen jobba med innehåll i bild medan Adobe Campaign ger företagen en plattform till att kunna annonsera i olika format.
- Anpassad ljudreklam: Digital radio och streaming-appar i bilen blir allt mer populära. Adobe Advertising Cloud erbjuder målgruppsanpassat inköp av ljudreklam som del av sitt cross-channel-utbud. Annonsörer kan ytterligare skräddarsy ljudreklam i bilen genom att använda förstahands-data och till exempel favoritartister och musikgenrer. Efter att en förare i bilen har hört reklamen kan företagen fortsätta rikta budskapet genom video, display, social och search, för att stötta budskap, recall och konvertering. Adobe Advertising Cloud är kompatibelt med Spotify
Pressinformation Adobe Experience Cloud