Volvo Lastvagnar vill ha flytande gas för tunga transporter
Genom att ersätta dieseln med flytande naturgas eller biogas kan koldioxidutsläppen från tunga lastbilar minskas väsentligt. Flytande naturgas (LNG) används i dag främst inom industrin, men gasen har oerhört goda förutsättningar att bli ett konkurrenskraftigt fordonsbränsle med stora miljöfördelar. Detta hävdar Volvo Lastvagnar, som nu intensifierar sin utveckling av gasdrivna lastbilar för tunga regionala transporter och fjärrtransporter.
Att minska den tunga kommersiella trafikens miljöpåverkan är en utmaning som engagerar allt från politiker och transportköpare till åkerier och fordonstillverkare. I maj presenterade EU en förordning som kräver att koldioxidutsläppen från tunga fordon deklareras från och med 2019. Syftet är att minska koldioxidutsläppen.
- Många av våra kunder och deras kunder jobbar redan hårt med att minska sin miljöpåverkan. Den här förordningen kommer att driva på utvecklingen för att minska utsläppen. Vi ser en tydlig möjlighet att öka LNG-marknadens andelar som en viktig del av lösningen. Vår vision är att lastbilar från Volvo ska bli utsläppsfria, men det finns ingen enskild lösning för att nå dit, utan snarare flera parallella lösningar, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationsdirektör på Volvo Lastvagnar.
Naturgas är visserligen ett fossilt bränsle, men den genererar 20 procent mindre koldioxidutsläpp än diesel. Om biogas används i stället minskar klimatpåverkan med upp till 100 procent.
Genom att använda metan i flytande form (flytande naturgas, LNG) går det att transportera stora kvantiteter bränsle och därmed uppnå en tillräckligt lång räckvidd även för fjärrtransporter. Både naturgas och biogas består främst av metan, vilket är en kraftfull växthusgas. Därför är det mycket viktigt att minimera risken för gasläckor under transport, tankning och körning.
Biogas produceras än så länge bara i begränsade kvantiteter, men den långsiktiga tillgången på naturgas är utmärkt ur ett globalt perspektiv. Detta är ett viktigt argument för storskalig expansion. Detsamma gäller ett konkurrenskraftigt pris. I många länder i Europa är naturgas billigare än diesel. En strategi för att bygga ut LNG-infrastrukturen ingår också i EU-kommissionens och medlemsstaternas åtgärdspaket för att säkra Europas energiförsörjning på sikt.
- Sammantaget gör detta flytande gas till det bästa allmänt tillgängliga klimatalternativet på marknaden för långa och tunga transporter. Vad som behövs nu är gasdrivna lastbilar som kan konkurrera med diesel när det gäller prestanda och bränsleekonomi samt en fortsatt utbyggnad av LNG-infrastrukturen. I båda fallen har det gjorts stora framsteg, säger Lars Mårtensson.