Snåriga regler för vinterdäck på husbil
Många vill använda sin husbil även under vinterhalvåret. Den behöver då vinterdäck, men det är inte helt lätt att veta vad som gäller. Om husbilen väger över 3 500 kilo gäller helt andra däckregler än på en bil som väger högst 3 500 kilo.
Under de två senaste åren har försäljningen av husbilar ökat kraftigt i Sverige. Under 2016 ökade antalet registrerade husbilar med 32 procent och samma utveckling har hållit i sig även hittills i år. Samtidigt har försäljningen av husvagnar minskat. Statistiken för juli visar att försäljningen av husbilar ökade med 13 procent medan försäljningen av husvagnar minskade med drygt 7 procent.
Många vill utnyttja sin husbil året runt. Det som förbryllar husbilsägare är vilken typ av vinterdäck husbilen ska ha. Är totalvikten högst 3 500 kilo är det relativt enkelt, samma regler gäller som för personbilar och lätta lastbilar. Bilen ska ha vinterdäck både fram och bak under perioden 1 december till den 31 mars, om det är vinterväglag.
Reglerna ser helt annorlunda ut om husbilen väger över 3 500 kilo. Drygt 35 procent av de registrerade husbilarna tillhör i denna kategori. Dessa fordon ska enligt lagen ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på drivaxlar när vinterväglag råder under samma period som personbilar. Är husbilen framhjulsdriven ska även däcken på bakaxlar vara vinterdäck. Mönsterdjupet ska vara minst fem millimeter. Är bilen alltså bakhjulsdriven så kräver lagen vinterdäck endast på bakaxeln medan en husbil med en vikt på högst 3 500 kilo ska ha vinterdäck på alla axlar.
– Vi rekommenderar absolut vinterdäck på alla axlar även på husbil som väger över 3 500 kilo. Främsta argumentet är säkerheten. Om husbilen har vinterdäck endast på drivande bakaxeln så börjar bilen lätt understyra på halt väglag eftersom framhjulen förlorar sitt grepp. Bilen reagerar inte på styrningen och risken är då stor att den hamnar antingen i diket eller på den motsatta körfilen, varnar Emil Sundholm , Product Manager på Nokian Tyres Sweden.
Husbilar är tunga och däcken ska kunna bära tyngden utan problem och ge stabila och säkra köregenskaper. Husbilar kan ha antingen dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. Exempel på premiumvinterdäck för husbilar som väger högst 3 500 kilo är dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta C3 och det dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta CR3. Bra vinterdäck för tyngre husbilar med vikt på över 3 500 kilo är Nokian Hakkapeliitta LT2 , med förstärkta däcksidor av Aramid-fibrer , som finns både med dubbar och utan dubbar.
– Viktigt är att välja vinterdäck för nordiska förhållanden. De har en gummiblandning och konstruktion som är utvecklade för varierande nordiska vinterväglag. De så kallade centraleuropeiska dubbfria vinterdäcken ger bra våtgrepp, men greppet på snö och is är dåligt, säger Emil Sundholm.
Många husbilar körs med för lågt lufttryck som inte motsvarar fordonets verkliga axelvikt. Den verkliga axelvikten bör kontrolleras efter lastningen av husbilen och sedan justera lufttrycket efter det. Högre lufttryck förbättrar stabiliteten och minskar däckens värmeuppbyggnad. Däcken håller längre och rullar lättare, vilket minskar bränsleförbrukningen.