Volvo Cars i topp för att möta EU:s utsläppsmål
Volvo Cars är den biltillverkare som nått längst i omställningen för minskade utsläpp. En ny studie från PA Consulting Group visar att Volvo är bäst av elva undersökta biltillverkare vad gäller att nå EU:s utsläppsmål som träder i kraft år 2021. Förklaringen ligger bland annat i Volvos beslut att inte sälja bilar med enbart förbränningsmotorer efter år 2019. Studien visar också att endast fyra av elva biltillverkare beräknas nå målen – övriga sju riskerar miljardböter.
Från och med år 2021 måste alla bilar som säljs i Europa nå EU:s uppställda mål för miljöutsläpp på 95 g koldioxid/km år 2021. För många biltillverkare utgör detta en stor utmaning och årligen lägger bilindustrin 50 miljarder euro på forskning och utveckling inom området. En ny rapport från PA Consulting visar att trots dessa ansträngningar är det endast fyra av elva tillverkare som beräknas klara målen.
- Biltillverkare över hela Europa behöver göra radikala förändringar för att möta EU:s utsläppsmål för 2021. De behöver fokusera på att utveckla nya bilmodeller som tilltalar köparna och samtidigt hjälper företagen att nå sina mål. Biltillverkarna står inför en revolution och de tillverkare som misslyckas med att hålla jämna steg kan vänta sig böter i miljardklassen, säger Thomas Goettle, bilexpert och ansvarig för studien på PA Consulting Group.
Bäst i klassen är Volvo, som tagit ett stort kliv framåt från att ha legat på en sjunde plats på motsvarande ranking år 2016. En stor del av förklaringen återfinns i Volvos beslut att från och med 2019 inte längre sälja bilar som enbart har förbränningsmotorer. Övriga biltillverkare som förutses klara målen är Toyota, Renault-Nissan och Jaguar Land Rover. Högst böter – 1,7 miljarder euro – kan Volkswagen förvänta sig, följt av Fiat Chrysler på 1,2 miljarder euro. Övriga som inte klarar målen är Hyundai-Kia, Peugeot-Citroën (inklusive Opel), Ford, Daimler och BMW.
Undersökningen tittar också på utsläppen hos olika länders bilparker. Norge rankas som mest miljövänligt, följt av Nederländerna och Danmark. Sverige slutar bara på en nionde plats av totalt elva undersökta länder. Politiken spelar här en roll – i Norge är bilar med enbart förbränningsmotor förbjudna från 2025, vilket har gett följdeffekter på marknaden. 29% av de nya bilar som såldes i Norge under 2016 var elbilar eller elhybrider. Motsvarande siffra för Sverige var bara 3,6%.