23948sdkhjf

Höga utsläpp från dieselbilar i hela Europa

Moderna dieselbilar överskrider utsläppsgränserna av kväveoxider med cirka fem gånger även i Spanien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien. Det visar preliminära resultat från en europeisk studie över hur mycket hälsofarliga kväveoxider dieselbilar släpper ut i verklig körning. Sammantaget omfattar studien, som leds av IVL Svenska Miljöinstitutet, utsläppsmätningar på över 700 000 fordon.

– Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin, som presenterat studien på ett seminarium i Europaparlamentet.

IVL Svenska Miljöinstitutet varnade redan för flera år sedan för att dieselbilar släpper ut avsevärt mycket mer kväveoxider i verklig körning än vad som framgår av de officiella inomhustesterna, som används för EU:s avgaslagstiftning. För två år sedan uppdagades Volkswagens fusk med manipulerad programvara, och i somras bekräftade IVL bilden efter en omfattande mätkampanj i Göteborg, i vilken man med optiska instrument mätte utsläppen från över 30 000 förbipasserande fordon.

Europastudien bekräftar också att dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre även om utsläppsgränsvärdet fortfarande överskrids med 4-6 gånger, men att tidigare klassningar, framförallt Euro 5, överskrider gränsvärdet med så mycket som 40 gånger för vissa bilmodeller.

– Att frågan lyfts på EU-nivå är ett gott tecken. Hittills har Bryssel inte agerat tufft nog. Nu hoppas vi på ett strängare regelverk, säger Åke Sjödin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078