Ny teknik och ny lagstiftning bakom minskning av mc-olyckor
Mc-olyckorna fortsätter att minska enligt statistik från Svedea. De stora orsakerna är bättre säkerhetsutrustning, ökat säkerhetstänk hos mc-åkarna samt ny lagstiftning kring ABS-bromsar. Trenden med minskat antal mc-olyckor håller i sig. Enligt skadestatistik från Svedea, specialisten på mc-försäkring, har andelen singelolyckor under årets första sju månader sjunkit med 20 procent jämfört med samma period för tre år sedan.
– Den positiva utvecklingen med minskade olyckor beror till stor del på att nästan alla nya motorcyklar levereras med bättre teknisk säkerhetsutrustning. Men vi ser också att mc-åkarna fått ett ökat säkerhetstänk vilket självklart gör stor skillnad, säger Stefan Karlsson, produktchef för mc-försäkring på Svedea.
Teknisk säkerhetsutrustning som bidragit till färre olyckor är bland annat antispinn och låsningsfria bromsar. I Svedeas statistik syns tydligt att det har effekt att allt fler kör med så kallade ABS-bromsar. För de som har en mc äldre än fem år gammal är risken för att bromsa omkull dubbelt så stor jämfört med de som har en ny mc med ABS.
Tittar man endast på det senaste året har andelen singelolyckor minskat med hela 11 procent. Den stora minskningen tros bero på den nya lagstiftningen som kräver ABS-bromsar på motorcyklar över 126 kubik.
– De moderna ABS-system är förfinade och det börjar vara möjligt att fortsätta inbromsningen även vid en undanmanöver vilket minskar risken för olyckor. Detta i kombination med den nya lagstiftningen skapar säkrare hojåkning och jag tror att vi kommer att se skadorna fortsätta minska de kommande åren. Och att skadorna går ner påverkar premienivån på mc-försäkring. Utan en positiv utveckling med minskade skador hade premierna varit högre än de är idag, säger Stefan Karlsson.