Svenska folket kluvet efter dieseldebatten
Debatten om ett förbjudande av dieselbilar i Sverige och Europa har påverkat svenskarna i valet av ny bil, visar ny undersökning. Samtidigt slår försäljningen av begagnade dieselbilar nya rekord.
Försäljningen av begagnade dieselbilar ökade med 4,5 procent (+3 667 stycken) under andra kvartalet 2017 jämfört med samma period ifjol. Samtidigt visar en Sifo-undersökningen från KVD att svenska folket är splittrad i hur debatten påverkat dem. 22 procent av svenskarna uppger att de inte kommer att välja en dieselbil nästa gång de köper bil. 37 procent angav att drivmedelsfrågan inte påverkats alls. Något färre, 34 procent, svarar att de kommer att ha den rådande dieselförbudsdebatten i beaktande nästa gång de ska köpa bil.
- Försäljningen av begagnade dieselbilar ökar trots debatten. Dieselmotorn har flera fördelar, exempelvis är den bränslesnål och har ett högt andrahandsvärde, vilket gör att den är favoriten hos många bilköpare. Vi ser för närvarande inga tendenser på ett svalare intresse för dieselbilar, kommenterar Jonas Björkman, VD på Bilpriser.
I Europa vill ett flertal länder införa ett förbud mot dieselbilar. I Paris, Madrid och Aten är det redan beslutat om ett förbud att köra dieselbil år 2025. I Sverige undersöker regeringen införandet av miljözoner för att begränsa framkomligheten av dieselbilar med det uttalade syftet att påskynda miljövänligare alternativ och för att förbättra luftkvaliteten.
Sifo-undersökningen visar vidare att 43 procent ställer sig positiva till att införa miljözoner i Sverige. Det är framförallt de unga som ställer sig positiva. Bland respondenterna i åldrarna 18–34 år är 52 procent positiva till det förslaget. Motsvarande svar bland de i spannet 35–55 år och 56–79 år är 41 procent, respektive 40 procent.
- Det är intressant att så många svenskar, framförallt unga, vill införa miljözoner. Om ett förbud mot dieselbilar införs kommer det framförallt att drabba Norra Sverige, där 7 av 10 bilar som säljs har en dieselmotor. Eftersom det är längre körsträckor i norr är dieselbilar det mest kostnadseffektiva alternativet i dagsläget, kommenterar Jonas Björkman.
Undersökningen visar också att det är framförallt boende i de tre storstadsregionerna som kan tänka sig att välja bort dieselbil framöver. 25 procent av respondenterna i Stockholm, Göteborg och Malmö anger detta, att jämföras med 21 procent bland de tillfrågade i övriga landet. Fler kvinnor än män ser ut att välja bort dieselbilen. 25 procent bland kvinnorna anger detta medan motsvarande siffra för män är 20 procent.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 20–25 september 2017. Totalt intervjuades 1317 personer i åldern 16-79 år. Av dessa hade 1064 bil i hushållet. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel