23948sdkhjf

Varannan svensk kan inte ladda elbilen hemma eller på jobbet

Hälften av alla svenska bilägare kan inte ladda sin el- eller hybridbil hemma, och sex av tio har ingen laddning på arbetsplatsen. Den dystra sanningen framgår av den undersökning om elbilar och infrastrukturen för elbilsladdning som elbilsmässan eCar Expo låtit göra på 1 015 svenska bilägare. Färre kvinnor än män är nöjda med tillgängligheten för elbilsladdning i samhället, och bara 17 procent anser att mängden eller närheten till laddstationer är tlllräcklig.

ECar Expo, Skandinaviens enda elbilsmässa som arrangeras i november, har under september månad låtit undersökningsföretaget Mejsel genomföra en kvantitativ undersökning på 1015 svenska bilägare, hälften män och hälften kvinnor, om inställningen till laddning för el- och elhybridbilar.

Undersökningen visade att mer än hälften av bilägarna, 57 procent, ansåg att laddstationer för elbilar är för få eller ligger för långt bort för deras behov. Resultatet när det gällde hybridbilar blev något färre, där ansåg 35 procent att avsaknaden av laddningsmöjlighet är ett problem.

På frågan om det finns acceptabelt många laddstationer för elbilar och på tillräckligt nära avstånd för ens behov, var svaret också nedslående. Bara totalt 24 procent av de tillfrågade var nöjda, 20 procent av kvinnorna och 28 procent av männen.

Undersökningen visade också något större acceptans för laddhybridernas möjlighet till laddning, sannolikt beroende på dess dubbla energikällor. Omkring en av tre personer ansåg att det finns för få, 35 procent att det är acceptabelt och två av tio visste inte. 9 procent tyckte det finns mer än tillräckligt.

I storstäderna var de tillfrågade något mer nöjda än i övriga riket, och äldre män var klart mer missnöjda än unga män, 66 procent mot 53 procent ansåg att det finns för få laddstationer för elbilar.

– När 63 procent av de svenska bilägarna är beredda att köpa el- och hybridbilar, enligt vår undersökning, är det ganska tydligt att problemen med infrastrukturen kommer att hindra den lovande snabba övergången till eldrift, säger Gunnar Dackevall, mässgeneral för elbilsmässan eCar Expo som arrangeras i Göteborg 10-12 november och i Stockholm 17-19 november.  Inte minst anmärkningsvärt är att så få tycker sig ha möjlighet att ladda bilen hemma och på jobbet. Här krävs det större insatser och stöd om övergången ska bli omfattande.

På Nordens första och största elbilsmässa eCar Expo, som i år arrangeras för andra gången, satsar industrin lika mycket på att visa upp olika former av laddstationer, produkter, tjänster och laddinfrastruktur, som nya el- och hybridbilmodeller.

Fortum Charge & Drive är ett av de många elbolag som har byggt och fortsätter att bygga ut en ansenlig mängd laddstationer i Norden, totalt 1 500 just nu med ett eller flera uttag för laddning. På mässan eCar Expo deltar bolaget genom mässeminarier med experter både i Göteborg och Stockholm för att ge konsumentinformation, och med monter för att visa upp sina nya produkter och tjänster.

– Bilägare behöver mer information, bilindustrin måste komma med fler modellalternativ och politiskt måste viljan finnas att ge mer stöd och större incitament som kan påskynda utbyggnaden av infrastruktur för laddning och användandet av elbilar, säger Lillemor Eriksson, marknadschef för Fortum Charge&Drive i Sverige och Finland. Närmast ska vi nu, förutom vårt vanliga laddnät, bygga ut ultrasnabba laddstationer på sträckan mellan Helsingfors och Oslo, en helt ny generation aggregat för elbilsladdning som laddar fullt på mellan 10 och 15 minuter. 

eCar Expos undersökning genomfördes av Mejsel den 11-21 september i år. Hela undersökningen om svenskars förhållande till elbilsmarknaden kommer att presenteras vid öppningen av elbilsmässan eCar Expo på Eriksbergshallen i Göteborg den 10 november 2017.

 

Kommentera en artikel (4)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094