23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

Med en stilren ansiktslyftning och största utrustningspaketet så flåsar Ford med nuvarande generation Kuga premium-konkurrenterna i nacken.

Ford Kuga 2.0 TDci 180 4WD

Ford delar sedan flera år motorer med PSA (Peugeot-Citroen) och i och med senaste generationsskiftet växlade Kuga från redan bra till ännu bättre dieselmotorer.

Klicka på bilden här intill för att se fler bilder på bilen!

I den modell vi provkört sitter PSA:s största diesel, en 2 liter stor motor på 180 hästar som ger 400 Newtonmeter. En maskin som ger nästan identiska prestanda med till exempel VW Tiguan TDI 190, Mercedes GLC 220 d eller BMW X3 20 d.

180 hästar som når hjulen via Fords 6-växlade dubbelkopplingslåda (Powershift) fungerar alldeles utmärkt och kraften räcker gott och väl till vardagsbehoven. Och de flesta Ford Kuga kommer gissningsvis rulla i staden och på asfalterade landsvägar.

Powershift-lådan växlar mjukt och smidigt, och den växlar upp anmärkningsvärt tidigt – ofta redan vid 1100-1200 varv/minut – gissningsvis för att spara bränsle.

Styrningen känns lagom direkt och rapp och fjädringen ganska lagom avvägd, det vill säga fast utan att för den skull upplevas som stötig. En bidragande orsak är säkert att det sitter hjul i förnuftig dimension på bilen - dubbfria Nokia-däck på 17-tumsfälgar.

Fords största utrustningspaket Vignale, som provbilen är försedd med innebär kromade ytterdetaljer och lyxigare designutförande på grillen utvändigt och quiltad läderklädsel, läderklädd instrumentpanel med synliga sömmar samt kostnadsfria tvättar hos utvalda Fordhandlare runt om i landet.

Sittkomforten i förarsätet är riktigt bra och sittställningen är upphöjd och upprätt, som i en lastbil.

På Kuga och även på flera andra Ford-modeller så är vindrutan ganska rundad i nederkanterna. Detta i kombination med stående vindrutetorkare gör att nästan hela framrutan sveps ren av torkarna. En ack så betydelsefull detalj under långkörningar i slaskigt vinterväglag i mörker.

Sedan förra generationen Kuga har Ford bantat ned antalet knappar i kupén och uppdaterat menysystemet till senaste versionen (Sync3) och en 8-tums pekskärm. Färddatorn och menysystemet känns också hyfsat lättmanövrerat jämfört med förra generationen Kuga och flera av de konkurrerande märkenas. Man kör sällan fast.

När det gäller bränsletörsten måste Kuga Tdci 180 4WD få klart godkänt – trots att Ford i sina egna specifikationer anger orealistiskt låga 0,52 liter milen i blandad körning. Men det gör å andra sidan alla andra konkurrenter också. Efter dryga 40 mil på mestadels landsväg och motorväg visar sig bilen ha nöjt sig med knappa 7 deciliter milen när tanken fylls upp. Det är långt från Fords uppgivna 0,52 liter milen men ganska bra för en storväxt SUV.

Ford hör än så länge inte till de biltillverkare som infört adblue-systemet för avgasrening på bred front. Ford Kuga med den största dieselmotorn klarar uppenbarligen EU:s avgasreningskrav utan adblue-system, medan den mindre bilen Peugeot 508 med exakt samma motor är utrustad med adblue. Volvo meddelade nyligen att man kommer införa adblue i hela dieselmodellprogrammet under nästa år, så att Ford hoppar på adblue-tåget när man lanserar sitt program med nya egenutvecklade motorer de närmaste åren är knappast en vild gissning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063