Fokus på pickuper och dieselmotorer vid NAIAS i Detroit
I en fordonsvärld som allt mer fokuserar på mobilitet, självkörande bilar och elektrifiering, var det pickuper och dieselmotorer som stod i centrum vid öppnandet av North American International Auto Show (NAIAS) 2018. Med crossovers, SUV:ar och pickuper som stod för mer än 60 procent av den amerikanska marknaden under 2017, och med en pickup-försäljning som ökat med 6 procent i en marknad som annars minskat med 2 procent, återgick biltillverkarna till att fokusera på de lönsamma pickuperna vid NAIAS. Denna fokusering leds av Ford, GM och Ram, som stod för 2,2 av de 2,4 miljoner pickuper som såldes under 2017 – där alla tre erbjuder nya dieselmotor-alternativ i de tre mest sålda fordonen i Nordamerika.
Ford F-150, Amerikas mest sålda pickup i 41 år i rad och Motor Trends ”Truck of the Year 2018”, var den första fullstora pickupen att erbjuda bränsleförbrukning på 7,8 liter per 100 km med den nya 3.0 liter V6 turbodieseln i SinterCast-CGI. Ford bekräftade att försäljning av F-150 dieslar modellår 2019 börjar under våren 2018. 2.7 liter V6 bensinmotor i SinterCast-CGI, även den i Ford F-150, vann Wards eftertraktade utmärkelse ”10 Best Engines” – den enda pickup-motor att vinna denna utmärkelse 2018. Vid ceremonin den 17 januari, refererade Wards till 2.7 liter V6:an som ”den mest populära motorn i Amerikas mest populära pickup”.
Dieselförbrukningen för Ford F-150 på 7,8 liter per 100 km klår den tidigare lägsta bränsleförbrukningen på 8,11 liter per 100 km, som Ram 1500 2018 stod för. När Ram introducerade den nya Ram 1500 2019, sade de att den 3.0 liter V6 dieselmotor i SinterCast-CGI, som nu erbjuds i pickupen modellår 2018, kommer att finnas i modellår 2019 tidigt under 2019, samt lovade att dieseln skulle återta utnämningarna för bästa bränsleförbrukning, prestanda, nyttolast, bogserförmåga och räckvidd. På bilmässans öppningsdag introducerade även General Motors en 3.0 liter dieselmotor för Amerikas näst mest sålda fordon, Silverado-pickupen. Även om GM valde en rad-diesel med aluminiummotorblock, så innebär dieselalternativet en bekräftelse på att dieseln behövs för att möta bränsleförbrukningsmålen i den mest lönsamma och den mest populära sektorn inom Nordamerikas fordonsindustri.
Vid NAIAS, avtäckte Achates Power sin motkolvsmotor där bensinen antänds via kompression. Motorblocket är baserat på kompaktgrafitjärn. I en Ford F-150 demonstrationspickup bedöms motorn dra 7.6 liter per 100 km, vilket är under 2025-års krav på 8.8 liter per 100 km för fullstora pickuper. Achates uttalade att motkolvsmotorn på 2.7 liter har 30-50 procent förbättrad bränsleekonomi gentemot jämförbara bensin- eller dieselmotorer och att teknologin kommer att vara tillgänglig för kunder inom en nära framtid.
-SinterCast har identifierat dieselmotorn som ett viktigt bidrag för bränsleekonomi och körbarhet inom det nordamerikanska pickupsegmentet redan för tio år sedan. Idag är dieselmotorer tillgängliga i fyra av de fem fullstora pickuper på den amerikanska marknaden vilket bekräftar vår tidiga bedömning och bekräftar den moderna dieselmotorns roll som en viktigt dellösning i förbättrad bränsleekonomi och reducerade CO2-utsläpp, säger Dr. Steve Dawson, President & CEO för SinterCast. -Vi gratulerar även Achates för sina fina framgångar med motkolvsmotorn i demonstrationspickupen. Vi är nöjda med att ha givit stöd till det initiala utvecklingsarbetet hos Achates och vi ser fram emot att fortsätta att stödja deras marknadsutveckling.