De bygger kitcar med Ford Sierra-drivlina
Strax innan jul fick fordonsprogrammet på Uppsala Yrkesgymnasium sin kitcar-byggsats ”Super Zero”. I januari påbörjade de bygget som de får ett år på sig att färdigställa. Den färdiga bilen – en öppen tvåsitsig dörrlös vagn – blir en glidare för sommarvägar.
Klicka på bilden till höger, för att se alla bilder!
När Motormagasinet är på besök är eleverna i färd med att förbereda för att passa in differentialklumpen, som hämtats från en donatorbil. Och veckan efter ska ramen lackeras.
Kitcar-satsen med kaross och ram har man köpt hos Kitcar Sweden i Blekinge, som är specialiserade på att saluföra kitcar-delar från Storbritannien.
Motorfästena är anpassade för Fords fyrcylindriga motorer som satt i bland annat Ford Sierra. Det fungerar dock lika bra med en motor från Mazda Miata MX-5 också, berättar Max Michael, förstelärare på fordonsprogrammet.
– Vi har en donatorbil i andra hallen, en Ford Sierra. Vi flyttar över nav, bromsar, hela drivlinan och motorn från den bilen.
– Vi trodde inte det skulle vara några problem att få tag i en Ford Sierra, men det visade sig vara lättare sagt än gjort, avslöjar Max Michael.
Till sist fann man dock ett bedagat men måttligt rostanfrätt exemplar i Östervåla några mil väster om Uppsala. Motorn, en 120-hästars bensinfyra, fungerar utmärkt och räcker gott och väl till för att göra bilen körglad. I färdigt skick kommer den bara väga cirka 600 kilo med all utrustning, påpekar Max Michael.
Den färdiga bilen ska sedan inregistreras för trafik på vanliga vägar, berättar Max Michael.
– När vi har fått bilen på hjul och monterat bromsarna så kommer det hit en registreringsingsman. Sedan fortsätter vi att bygga, och besiktningsmannen gör en kontroll till med bland annat bullermätning. Sedan görs ytterligare en kontroll.
Motormagasinet kommer att följa bygget av Super Zero på webben.