Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder
Företaget ligger strax utanför Stockholm och marknadsför på sin hemsida inaktivering av adblue-system på lastbilar med Euro 4- och 5-motorer samt Euro 6-motorer på Volvo-lastbilar och EGR-system samt traditionell motoroptimering (chiptrimning).
Målgruppen är i första hand lastbilsägare som fått problem med adblue-systemet, berättar Anders (fingerat namn) som är en av de två som driver företaget, när vi ringer dit och frågar om deras tjänster.
– Det blir lätt problem med adblue-systemet när det blir kallt, systemet tål inte kyla så bra. Och då leder det i värsta fall till driftsstopp eller reparationer som kostar stora pengar. Och för ett åkeri kan det bli ett ekonomiskt dråpslag.
Läs mer: "Olagligt köra med manipulerade fordon"
”Bortsett från den uppenbara fördelen att Adblue-vätska inte längre behöver fyllas på ersätter även våra Adblue enheter de känsliga SCR-systemkomponenter som det ofta blir problem med, så som Adblue-pump, temperatursensorer, NOX-sensor, Adblue-tanknivågivare och tryckgivare”, skriver företaget på sin hemsida som förklaring till vilka fördelar man vinner på att inaktivera adblue-tillförseln i sin lastbil.
Efter att ha inaktiverat lastbilens adblue-enhet monterar företaget in en ny styrenhet som gör att fordonets dator inte märker att adblue-tillförseln upphört.
Är inaktivering av adblue-system en stor marknad i Sverige?
– Ja, det tror jag. Vi är inte de enda som håller på med detta. Det finns både seriösa och mindre seriösa aktörer som jobbar med detta.
Företaget erbjuder sedan en tid också ”EGR-avstängning”, det vill säga avstängning av motorns EGR-system genom omprogrammering av fordonets ECU (engine control unit). Denna tjänst erbjuder man även till personbilar och där görs åtgärden i regel i samband med att man gör en motoroptimering, förklarar Anders.
De flesta kunder som köper EGR-avstängning är än så länge lastbilsägarna, men man har även fått några personbilskunder, berättar Anders.
På Bilprovningen säger man att det är olagligt att köra med fordon där adblue-systemet eller EGR-systemet är inaktiverat. Hur förhåller ni er till det?
– Det är inte olagligt. Man går in i styrenheten och programmerar om. Det sitter experter i England och gör den nya programvaran, och den gör så att avgasvärdena behålls även efter inaktiveringen.
Så du menar att fordonet skulle klara en besiktning även efter inaktiveringen?
– jajjemen, det gör det.
Läs mer: "Olagligt köra med manipulerade fordon"