Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard
Kvalitetsstandarden Eurogarant har tagits fram av den internationella organisationen AIRC (Association Internationale des Reparateurs Carrosserie), som är en sammanslutning av fristående skadeverkstäder, karossbyggare, lackerare och bilbyggare runt om i Europa. AIRC är en stor aktör i bland annat Tyskland och har lobbyister på plats i EU-organisationen i Bryssel.
På SFVF har man valt att satsa på att anpassa Eurogarant för den svenska marknaden, berättar vd Bo Ericsson och tillägger att mer information om Eurogarant kommer presenteras inom kort.
Läs även: MRF:s och Bil Swedens nya riktlinjer för skadereparationer klara
– Det starkaste argumentet för denna europeiska skadestandard är att den fokuserar på hela fordonets område från allt från färg till kaross. Standarden är även internationellt erkänd av biltillverkare, TÜV, Dekra, färgtillverkare och många försäkringsbolag. Eurogarant-standarden har funnits med ett tag och började utvecklas 2004 inom EU och det man nu gjort är att integrera delar av MRFVU i Eurogarant och på sätt fått en komplett standard anpassad för den svenska marknaden, säger Bo Ericsson.
Även på MRF är man väl bekant med Eurogarant:
– Vi har tittat på den lösningen, men bestämde oss för att det inte passade för oss här i Sverige, säger Jan Olvenmo.
Läs även: MRF:s och Bil Swedens nya riktlinjer för skadereparationer klara
FAKTA Eurogarant
En standard som täcker ett fordons hela skadeområde – färg och kaross.
Arbetar med biltillverkarens instruktioner och alla bilmärken.
Riktad analys av processer, arbetssätt och kvalitetsstyrning.
Bedömer kompetensen hos personal och för personalutbildning i verkstäderna.
Ger en 3-årig garanti på karosseri och två års garanti på lacken.
Används av fria och märkesverkstäder i EU, USA och Japan.