23948sdkhjf

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

En enklare och grundläggande kvalitetsstandard för skadeverkstäder. Det hoppas MRF på efter att IF och Folksam ställt sig bakom senaste versionen av broschyren med kvalitetssäkrande riktlinjer för skadereparationer.

Flera av de svenska försäkringsbolagen ville inte ställa sig bakom förslaget till den senaste utgåvan, men efter omformulering så accepterade både If och Folksam skrivningen kring reparationsanvisningar, berättar Jan Olvenmo, ansvarig plast-, lack- och skadesektionen på MRF.

Det innebär att vi, MRF och Bil Sweden, nu kan slutföra arbetet med och förankra de kvalitetssäkrande riktlinjerna hos alla parter. Vi gör det här för att lyfta skadeverkstäderna ett snäpp, att kvalitetssäkra deras verksamhet, förklarar Jan Olvenmo.

Läs även: SFVF väljer europeisk standard för skadereparationer

I en inledningsfas så blir inte de nya riktlinjerna obligatoriska att följa för skadeverkstäder som är medlemmar i MRF.

Men vi hoppas på ett obligatorium på sikt. För att det ska bli verklighet så måste vi ta ett beslut om det på vår stämma, säger Jan Olvenmo.

Man håller nu på och startar upp med och certifiera landets samtliga ca 80 Volvo-auktoriserade skadeverkstäder efter de nya riktlinjerna. I dag är redan två skadeverkstäder godkända i dom nya riktlinjerna, Bil-Månsson i Eslöv och Upplands Motor i Uppsala

Vad innehåller de nya kvalitetssäkrande riktlinjerna för skadereparationer?
– Mycket i de nya riktlinjerna handlar om sunt bondförnuft, att man ska utföra reparationerna på rätt sätt, att man ska ha kontroll på sin personal när det gäller sådant som kompetens och utbildning, att man har följer alla lagar och regler i sin verksamhet, att personalen jobbar med avvikelsehantering. Men för att arbetet i skadeverkstaden ska fungera så krävs det i slutänden att personal och ledning börjar jobba ihop mer och kommunicerar ordentligt, förklarar Jan Olvenmo.

Kommer försäkringsbolagen driva på för att skadeverkstäderna börjar jobba med de nya riktlinjerna?
– Nu har vi fått tummen upp från både IF och Folksam. Men från det till att de börjar puscha på skadeverkstäderna att införliva riktlinjerna kan bli en längre process.

Måste man inte använda tvingande instrument för att få verkstäderna att börja jobba efter de nya riktlinjerna?
Nu kommer vi ha möte med Volvo. Det vi måste göra är att se till att de nya riktlinjerna blir publika, vi måste få in fler godkända tredjepartskontrollanter. Jag ser att det är i höst som den stora informationskampanjen kan börja. Vi har flera oberoende skadeverkstäder som vill börja jobba med de nya riktlinjerna, men vi har sagt till dem att vänta och ha tålamod tills vi har utvärderat Volvo-verkstädernas arbete med riktlinjerna.

– Meningen är att de nya riktlinjerna ska ta bort flera andra certifieringar på området. Vi har sagt att det här får inte bli en ny auktorisation, det får inte bli konkurrenshämmande och det får inte bli för krångligt. Vi ska hålla det på en basic nivå.

Om en skadeverkstad jobbar med flera olika certifieringar så är målsättningen att den som kommer och kontrollerar en eller flera av de certifieringarna även ska ha behörighet att utföra kontroll av att skadeverkstaden följer de nya riktlinjerna så att det inte driver kostnader, tillägger Jan Olvenmo.

Är SFVF med på tåget?
– Nej. SFVF har varit inbjudna att delta i projektet men de har valt att gå en annan väg.

Läs även: SFVF väljer europeisk standard för skadereparationer

FAKTA Riktlinjer för Skadeverkstad
Ett kvalitetsledningssystem som täcker ett fordons hela skadeområde, från administration till utfört arbete.
Reparationer ska utföras enligt biltillverkarens reparationsanvisningar.
Genomgång av skadereparationsprocessen, utrustning och kvalitetsarbete.
Kontroll av personalens kompetens samt utbildningsplan för personalen i verkstäderna.
Tillgängligt för alla typer av lack, - skadereparations verkstäder, fria som auktoriserade.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078