23948sdkhjf

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

-Vad vi återigen ser är bristande kvalitet och även om resultatet är något bättre kan detta aldrig vara något som branschen kan vara nöjd med, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

-Utifrån ett bilägarperspektiv bekräftar det låga resultatet att många kunder är missnöjda med sina verkstadstjänster. Trots alla befintliga certifieringar och kontroller ser vi inga märkbara förbättringar, säger Bo Ericsson.

-Vi måste börja arbeta på ett annorlunda sätt och med nya rutiner för att mäta och hitta avvikelser för att säkerställa kvalitet. Vi inför nu Eurogarant som är den enda erkända Kvalitetsstandarden som har tagits fram av den internationella organisationen AIRC (Association Internationale des Reparateurs Carrosserie), som är en sammanslutning av fristående skadeverkstäder, karossbyggare, lackerare och bilbyggare runt om i Europa. AIRC är en stor aktör i bland annat Tyskland och har lobbyister på plats i EU-organisationen i Bryssel.

-Det starkaste argumentet för denna europeiska skadestandard är att den fokuserar på hela fordonets område från allt från färg till kaross. Dessutom har vi integrerat delar av MRFVU i Eurogarant och på sätt fått en komplett standard anpassad för den svenska marknaden, säger Bo Ericsson.

 

-Vår avsikt är att medverka till den största kvalitetsförbättringen som skett på svenska skadeverkstäder. Det är inte OK att över 30 procent av vårt arbete på skadeverkstäder får anmärkningar, säger Bo Ericsson.

 

Självklart har man I andra länder uppmärksammat samma typ av brister och därför startade de Eurogarant 2004. I andra länder inom EU har Eurogarant haft en positiv inverkar och det kommer den får här också avslutar Bo Ericsson

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.29