23948sdkhjf

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Synbesiktningen, Sveriges största syntest av bilförare och ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen, träffade Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth för att samtala om krav på synkontroll vid förnyelse av körkort, något som enligt Synbesiktningen över 90 procent av svenska bilister vill se. Under samtalet presenterades bland annat Synbesiktningens statistik från 2017 som visar hur svenska bilister ser. Den visar liksom tidigare år att en av tio bilister har en olaglig syn och därför är en direkt trafikfara.

Samtalet, som ägde rum 21 mars, med Tomas Eneroth genomfördes tillsammans med NTF:s generalsekreterare Marie Nordén och Monica Green (S), Universitetslektor Rune Brautaset (Karolinska institutet) och Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik. En namninsamling med över 3 000 namn för obligatoriska syntester överlämnades också vid mötet.

– För Synbesiktningen var det här ett stort steg i våra ambitioner att skapa en säkrare trafikmiljö på våra vägar. Synen är en viktig parameter vid säker bilkörning och tack vare vår statistik från Synbesiktningen vet vi tyvärr att cirka 640 000 svenska bilister inte hade fått körkortstillstånd med den synskärpa de har idag. Med detta samtal har vi kunnat presentera vår statistik och kunskap om hur viktig synen är vid bilkörning och det gläder oss att Tomas Eneroth lyssnade intresserat på oss, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Efter samtalet med Tomas Eneroth fick ett antal riksdagsledamöter chansen att själva testa att köra bil med nedsatt syn – till en nivå som är precis på gränsen till vad som är lagligt (visus 0,5). Var tionde bilist ser sämre än så. I bilar med dubbelkommando och utbildade trafiklärare fick ledamöterna köra i stadstrafik för att uppleva riskerna med att köra bil med dålig syn. –  Att köra i verklig stadsmiljö med dålig syn är en skrämmande upplevelse. Genom den här övningen blir det tydligt hur viktigt det är att se bra i trafiken och vid svåra väderförhållanden så som regn, snö och mörker utmanas synen ytterligare. Eftersom synen förändras långsamt är det ofta svårt att själv uppfatta när synen inte längre är trafiksäker, säger Rune Brautaset Universitetslektor vid Karolinska institutet.

* Med olaglig syn syftas att 10 procent av de synundersökta bilisterna uppvisade ett okorrigerat synfel som gav en synskärpa sämre än visus 0,5, vilket är gränsen vid ansökan om körkortstillstånd. De skulle alltså inte få ta körkort med den synskärpa de har idag.

Från vänster: Marie Nordén och Monica Green NTF, Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Universitetslektor Rune Brautaset och Lottie Funck Ekelund Synoptik.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063