23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

Alfa Romeo vill vara mer än ett nischmärke till Fiat i Sverige. Suven Stelvio är både snabb och rolig att köra men har den vad som krävs för att sälja volymer?

Förmodligen krävs fler spännande modeller från Alfa Romeo de kommande åren får att öka kännedomen om varumärket på den svenska marknaden.

Alfa Romeos försäljningsmål är högt satta och varumärket ska på mindre än fem år öka volymen från drygt 60 000 bilar till 400 000 sålda bilar 2020. Ett kaxigt mål men attityd har alltid varit Italienarnas paradgren.

I Sverige har Stelvio blivit väldigt väl mottagen och fått fina lovord för sina köregenskaper, prestanda och inte minst körglädje. Även om det gömmer sig en och annan Alfista inom landets gränser är Alfa Romeo, tyvärr måste sägas, fortfarande ett relativt okänt varumärke på den svenska marknaden.

Importören FCA Sweden förväntar sig också att det kommer ta ytterligare tid att skapa kännedom kring varumärkets första suv, ungefär 500 Stelvio beräknar man sälja i år.

Hittills har 70 procent av kunderna valt bilmodellen med bensinmotor. Stelvio finns beroende på version med en 2,0 liters bensinmotor (200, 280 respektive 510 hk) och en 2,2 liters dieselmotor (150,180 respektive 210 hk). Båda i kombination med automatlåda.

Motor-Magasinets testbil är den fyrcylindriga bensinaren på 280 hästkrafter med automatlåda och Alfas fyrhjulsdrift Q4.

Stelvion var även en av sju finalister i Europaversionen av Årets Bil där Volvos XC40 utsågs till segrare under vårens Genèvesalong. Tycke och smak är svårt att tävla i men Alfa har tagit fram en suv med generösa innerutrymmen och omtyckt designspråk. Modellen är till stora delar baserad på mellanklassmodellen Giulia men föraren sitter 19 centimeter högre.

Interiören präglas av lyxiga materialval med trä och aluminium. Tyvärr drabbas även Alfa av samma teknikanorexi som alla mindre biltillverkare. Multimediaenhetens funktioner och grafiska utformning är dyra att utveckla och hela gränssnittet ligger långt efter andra premiumtillverkare.

Synd när resten av bilen levererar på alla plan, kardanaxel i kolfiber och kaross av 60 procents aluminium gör bilen till den lättaste i sitt segment.

Stelvio har gått kritik för att vara nervös på vägen med sin oerhört direkta styrning men den som gillar aktiv körning kan inte göra annat än att njuta av den snabba responsen från både motor och stryrning. Även fyrhjulsdriften är utvecklad med körglädje i fokus och baseras i grunden på bakhjulsdrift men distribueras till framaxeln med upp till 50 procent när så behövs.

För att Alfa Romeo ska växa sig starkare på den svenska marknaden så behövs förutom uppskattade bilmodeller även fler återförsäljare, men också att Alfa blir ett alternativ för företagskunden.

– Vi är övertygade om att Alfa Romeo kommer att växa sig starkare på den svenska marknaden, men det kommer att ta ytterligare lite tid. Det kommer många spännande modeller från Alfa Romeo de kommande åren som sannolikt kommer öka kännedomen om varumärket på den svenska marknaden, säger pressansvarig Maria Johansson som också ser möjligheter att skapa ytterligare kännedom med hjälp av Marcus Ericsson styrning hos Alfa/Sauber-stallet i årets F1.

– Vi är otroligt stolta över att ha Marcus Ericsson som förare i Alfa Romeo Sauber F1 team. I huvudsak styrs satsningen på Formel 1 ifrån vårt huvudkontor i Italien, men självklart ser vi möjligheter till att aktivera satsningen lokalt.

En Alfa Romeo ska köpas för att köras och självklart hare Alfa även en värstingversion av Stelvio kallas Stelvio QV. Här hittar vi en rak bensinsexa på 510 hk utvecklad av Ferrari. Den svenska tilldelningen blev runt tjugo bilar där samtliga kontrakt skrevs innan lansering och utan att svenska priser var klara. Så visst finns det fortfarande ett stort intresse för bilmärket i Sverige.

Fakta Alfa Romeo Stelvio 2,0 Q4
Motor: 2-liters R4 längsmonterad, turbo. 400 Nm, 280 hk.
Transmission: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda ZF.
Utsläpp: 0,7 l/mil vid blandad körning,161 g CO2/km.
Prestanda: 0-100 km/h 8,1 s, toppfart 209 km/h.
Pris: från 365 000 kronor (testbil 475 000 kronor)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065