23948sdkhjf

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Många menar att självkörande lastbilar kommer innan de helt självkörande personbilarna. Dock lär det i första hand röra sig om trafik inom inhägnade områden, där självkörande lastbilar till exempel kan sköta transporter mellan olika byggnader på ett industriområde.

Redan idag pågår försök med snöröjning på flygplatser där en chaufför kör en lastbil och tre andra ”följer efter” med självkörande teknik – så kallad ”platooning”.

Nu är Mercedes-Benz innovationsenhet LAB1886 på Europaturné för att prata med transportnäringen om hur de ser på det hela. Lab1886 är en fristående enhet inom Daimler som arbetar med innovationer och framtidsvisioner. Under ELMIA är man i Sverige och talar med svenska företag och åkerier.

-Vi kommer hit för att lära oss om vilka behov och möjligheter som finns i just Sverige, säger Philipp Dreyer som är projektledare på LAB1886. -Det är inte tekniskt svårt att lära en lastbil att köra en viss slinga och till exempel backa till vid en lastbrygga. Liknande koncept har ju använts för lagertruckar och liknande i många år. Men det gäller att hitta rätt sammanhang och där måste vi ut och lyssna på branschen. Med sig på resan har man en självkörande Mercedes-Benz Arocs. Bilen kommer att köras (eller åkas) på ett inhägnat område på ELMIA Lastbil under hela mässan.

-Vi ser fram emot att lära oss mer om just den svenska transportnäringens verklighet och vilka problem den här tekniken skulle kunna lösa, säger Philipp Dreyer.

Workshops för branschen kommer att hållas i Mercedes-Benz monter under mässan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142