De utvecklar framtidens billjud
.
Hyundai Motor Company har avslöjat sin utveckling av nästa generations ljudsystem för bilar - Separated Sound Zone (SSZ). En teknik som möjliggör för bilens alla passagerare att få en ljudupplevelse helt baserad på individuella behov, inklusive musik, handsfree-samtal och fordonsvarningar - samtidigt som man bibehåller en social och hörlursfri miljö där man kan konversera fritt.
SSZ-tekniken skapar och kontrollerar bilens akustiska fält vilka gör så att varje passagerare endast hör isolerade ljud. Det stora antalet högtalare som installeras i bilen innehåller teknik för att reducera eller öka ljudnivåerna på ljudvågor. Detta förhindrar att överlappande ljud hörs i de olika sätena och skapar samma effekt som system för brusreducering, utan användning av hörlurar.
-Kunder i tidseran för autonom navigering kommer kräva alltmer skräddarsydda underhållningsmöjligheter i sina bilar. Något som inkluderar innovationer likt Hyundais kommande Separated Sound System, säger Kang-duck Ih, Forskare på Hyundais NVH Research Lab. Genom att förse förare och passagerare med skräddarsydda, oberoende ljudmiljöer kommer de få uppleva en mer behaglig och underhållande bilfärd.
Personers musiksmak varierar vilket innebär att några passagerare måste välja att använda hörlurar under resan för att isolera sin ljudupplevelse. Något som skapar onödiga sociala barriärer när de skall interagera och prata med varandra. Vid resa med bil utrustad med nästa generationens SSZ-teknik kommer varje passagerare därför kunna koppla in sin smartphone via Bluetooth och lyssna till sin egen musik utan att bli störd av eller störa andra passagerare.
När SSZ används kan dessutom även handsfree-telefonsamtal isoleras för enskilda passagerare. Något som garanterar integritet när viktiga samtal måste tas på resande fot. Dessutom kan den här banbrytande tekniken eliminera onödiga ljud för passagerare men förmedla dem till föraren. Navigationsljud och olika varningar hjälper föraren att fokusera på att styra bilen medan SSZ-systemet isolerar bort dessa ljud så att passagerarna får en tyst resa. Något som kan vara extra användbart om föraren exempelvis har ett sovande barn i bilen.
SSZ-tekniken har varit under utveckling sedan 2014 och förväntas finnas klart för massproducerad integrering i bilar om två år.
Pressinfo från Hyundai Motors