Nordens största lastbilsmässa drog 31 000 besökare
Elmia Lastbil, som i år hade 35-årsjubileum, lockade drygt 31 000 besökare. På plats fanns över 400 utställare från 17 länder. Mässan invigdes i år av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Elmia Lastbil är den stora transporthändelsen i Norden och det är här hela branschen samlas. Jag vill markera hur viktigt det är för mig och regeringen att vara här, sade Eneroth.
Förutom ministerbesök bjöd utställarna på produktnyheter och många smarta byggnationer och lösningar. – För oss är mässan jätteviktig och en stor mötesplats. Inte bara för oss själva utan även för påbyggare, kunder och säljare. Att få ihop alla på en och samma plats under några få dagar och därmed kunna ta del av samma information är helt unikt, konstaterar Scanias kommunikationschef Jennifer Erdtman.
Volvo Lastvagnar är även de mycket nöjda med sitt mässdeltagande där de bland annat visade en lastbil som drivs med hjälp av nedkyld metangas. – När den kyls ner och blir flytande tar den 600 gånger mindre plats och lämpar sig därför perfekt att använda när man ska köra fjärrtrafik, säger Jan Strandhede, PR-och informationsansvarig, Volvo Lastvagnar Sverige.
-Vi är väldigt nöjda, säger Bo Ericsson på SFVF och Benny Wallin på Verkstadsföretagarna.
-Med förra mässan för två år sedan i starkt minne var jag först tveksam till ett nytt deltagande säger Bosse. Vid den tidpunkten var vi ganska okända på tunga sidan, nu var det ett helt annat drag. Redan första dagen när det endast var 2 500 besökare hade vi fler besökare i vår monter än vad vi hade sammanlagt under fyra dagar för två år sedan.
-I dagarna fyra var vi verksamma i vår monter, hade möten med leverantörer, våra medlemmar, gamla kolleger och klasskamrater från Volvo Lastvagnar och med andra generalagenter. Det som var väldigt intressant var att alla ville diskutera personalförsörjning och kompetensnivåer med oss säger Benny. Vårt seminarium med gymnasielärarna som utbildar för tunga fordon och lärare för personbilar blev också lyckat. Det i sin tur fick SFVF och VF börja arbeta fram en plan för våra medlemmars och kommande medlemmars bästa.
-Lärarna var också väldigt engagerade och ett par riktigt intressanta förslag om framtidens utvecklingen av mekanikerutbildning växte fram under seminariet säger Benny. Dessutom kom flera förslag på hur vi ska få fler att söka till fordonsskolorna.
Nu ska projektplaner göras för både SFVF och Verkstadsföretagarna vi har styrelsebeslut på att det här är en av de viktigaste frågorna för vår bransch.
Förutom nyheter från utställare har Elmia Lastbil, tillsammans med sina samarbetspartners Trailer och Sveriges Åkeriföretag bjudit på bland annat ett omfattande debatt- och diskussionsprogram, seminarier, skoltävlingar, publikfavoriten Nordic Trophy och SM i kran-och manöverkörning som i år bjöd på separata tjejklasser.
Sedan starten 1983 har Elmia Lastbil blivit allt större och i år täcker utställningen över 75 000 kvm programyta. – Vi har uppdaterat mässans profil och riktat oss än mer mot studenter och ungdomar som är framtidens branschkollegor och mässbesökare, en mycket central fråga för hela branschen. Jag är väldigt nöjd med mässan och vill passa på att hälsa besökare och utställare varmt välkomna till Jönköping igen den 19–22 augusti 2020, säger Annika Brandin, projektledare Elmia Lastbil.