Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon
Nere i Centraleuropa är urkoppling av adblue-systemet på fordon ett välkänt fenomen sedan många år. Så väl känt att de europeiska biltillverkarnas samarbetsorganisation ACEA i februari 2016 vände sig till Europeiska Kommissionen med uppmaningen att införa ett förbud i hela EU mot marknadsföring och försäljning av utrustning för urkoppling av adblue-system på fordon.
ACEA har också uppmanat EU:s medlemsländer att införa regelmässiga trafikkontroller där man primärt letar efter fordon utrustade med anordning för inaktivering av adblue.
ACEA uppmärksammade dock EU-Kommissionen på manipuleringen av adblue-system redan 2012.
Anders Gunneriusson, senior rådgivare på transportstyrelsen, har insyn i EU-Kommissionens arbete med att ta ett hårdare grepp mot manipulering av avgasrening på fordon. Arbetsgruppen som jobbar med detta i EU-kommissionen går under namnet ”Road Worthiness Committee”.
– I det arbetet har man föresatt sig att ta fram utrustning och metoder för att kunna mäta funktionen hos partikelfilter och även adblue- och EGR-systemet. Det går inte att mäta med den utrustning som finns idag.
På Transportstyrelsen har man med anledning av arbetet i EU-kommissionen också satt igång en egen studie som omfattar framför allt tunga fordon, berättar Anders Gunneriusson:
– Det vi tittar på är vilken teknik och vilket tillvägagångssätt vi ska använda oss av för att upptäcka och mäta manipuleringen av avgasrening. Det handlar till exempel om var man ska utföra mätningen vid vägkanten eller vid besiktningen.
Transportstyrelsen kommer inte att på eget initiativ börja inspektera fordon i Sverige för att avslöja manipulering av avgasreningen. Man kommer istället att invänta EU-gemensam lagstiftning. Och då hoppas man på en lagstiftning liknande den som förbjuder manipuleringen av färdskrivare i tunga fordon, förklarar Anders Gunneriusson:
– Den lagstiftningen förbjuder både marknadsföring och försäljning av utrustning för manipulering av färdskrivare. Med ett sådant förbud som också omfattar manipulering av avgasrening så har vi möjlighet att få bort de företag som håller på med avgasmanipulering eller säljer sådan utrustning, säger Anders Gunneriusson.
Flygande inspektioner redan verklighet i flera EU-länder
Under 2017 rapporterade medier i Schweiz följt av Spanien, Nederländerna och Tyskland om förekomsten av främst lastbilar med frånkopplade adblue-system. I Spanien har polisen genomfört kontroller där man letat efter just fordon med urkopplade adblue-system och även ertappat många lastbilsförare och även utdelat höga böter.
Även i Nederländerna har man gjort det olagligt att manipulera adblue-systemet eller andra delar av avgasreningen på fordon. Även där har polisen leta efter och bötfällt lastbilsförare som kört lastbilar med manipulerade adblue-system. Där kan detta brott ge upp till två års fängelse eller i storleksordningen 20000 Euro i böter.
Läs mer: "Olagligt köra med manipulerade fordon"