23948sdkhjf

Ford rensar i motorutbudet

När Ford lanserar en tuffare och oömmare version av pickupen Ranger så gör även en ny dieselfyra premiär – samtidigt som Fords dieselfemma går i pension.

I likhet med övriga biltillverkare i världen så renodlar Ford motorutbudet med allt färre motorblock. Nu har turen kommit till Fords raka femcylindriga dieselmotor – 3,2 TDci – som ersätts av en rak och två liter stor dieselfyra med dubbelturbo.

Det starkaste motoralternativet till Fords pickup Ranger har hittills varit den 3,2 liter stora raka dieselfemman som i sin senaste version ger 200 hästkrafter och ett vridmoment på 475 newtonmeter. Nu ersätts femman av en rak fyra på två liter. Ett nytt motorblock som ersätter de tidigare dieselfyrorna på 2,2 liter i Ford Ranger och Transit.

I Ranger Raptor ger den nya dieselfyran 213 hästkrafter och ett vridmoment på 500 newtonmeter. Motorn finns också i effektuttag på 130 och 170 hästkrafter, där alla levererar ett högre vridmoment i förhållande till effekten och cylindervolymen jämfört med tidigare dieselfyror och dieselfemma.

De nya motorerna i Ranger och Transit ska också vara märkbart snålare än sina föregångare.

Fords raka femcylindriga dieselmotor lanserades 2006 under namnet Duratorq och erbjöds som motoralternativ till förra generationen Ford Transit, och då enbart i kombination med bakhjulsdrift och till chassivarianterna med längre axelavstånd.

När Ford lanserade nuvarande generation av pickupen Ranger så blev dieselfemman top of the line-motoralternativet. Och nu försvinner dieselfemman helt ur Fords modellutbud när Ranger, i alla fall på Europamarknaden. Från och med 2019 års modell finns Ranger enbart med Fords nya generation fyrcylindriga 2-liters dieselmotorer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079